Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Mystiskt fel med Polaris Widetrak 500 lx

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera skotrar här!

sidekrans

23:48:37, 28-12-2018

Tjena,

Hoppas någon kan ge mig några nya ideer kring denna skoter.

Jag köpte en 93a med 280 mil på mätaren förra våren i fint skick och upptäckte inom kort att skotern får soppatorsk vid ca halvtank. Fyller jag på mer bränsle fungerar den bra.

Jag gav mig först på bränslepumpen och bytte membran utan förbättring. Därefter tänkte jag att bränsleslangen inuti tanken lossnat så i somras fiskade jag upp mässingskroppen med slang men allt såg bra ut. Jag hade vid detta tillfälle tömt ur mycket av tanken. Jag la tillbaka slangen i tanken och provstartade och nu startade och fungerade den fint.

Jag tänkte att problemet var att slangen hade hamnat fel men nu låg rätt så trodde det var löst.

Är ivf nu i fjällen o kör och hade fyllt full tank idag och kört till ca halvtank. Nära stugan så dör skotern igen men jag lyckas ta mig hem med halvchoke.

Har kollat i bränslefiltret efter tanken att det kommer bränsle men skotern dör ändå utan halvchoke.

Såg också att en av förgasarna hade lite spill ikring sig så verkar flöda av någon anledning.

Tänker nog rengöra förgasarna som nästa steg men fattar inte varför påfyllning i tanken temporärt löser problemet.

Alla ideer välkomnas!



torbjorn_forsman

23:54:42, 28-12-2018

Kan tryckslangen mellan vevhus och bränslepump vara dålig, så att det mesta av tryckvariationerna blåser ut längs vägen och aldrig kommer fram till pumpens membran?

Finns det någon möjlighet att den suger luft på vägen mellan tank och bränslepump? T ex om det sitter någon bränslekran eller bränslefilter där?

Om du hade varit hemmavid och inte uppe i fjällen, hade du ju kunnat kosta på dig lite mer grundliga undersökningar. T ex koppla in manometrar före och efter bränslepumpen, låta motorn gå på tomgång och slanga ur tanken under tiden för att se vad som händer med bränsletrycket när du kommer ner under halv tank.

Björn.O

01:42:22, 29-12-2018

Jag hade liknande problem och tyckte att slangen i tanken såg bra ut, men visade sej sen lik förbannat att den var sprucken precis vid anslutningen.
Skruva ur mässingsnippeln i framkant på tanken och kontrollera.

magloman

02:45:52, 29-12-2018

Byt alla slangar, är ju bra o göra ändå.

Finns det inte små fina elektriska pumpar oxå nuförtin?

Sån där handblåsa man har på utombordare kan ju va bra o ha med sig tills det är löst.

Kan ju även vara pumpen som gått sönder.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

Simnil

00:30:25, 31-12-2018

Jag skulle gissa på antingen vacuumslangen till bränslepumpen eller bränslepumpen själv.

sidekrans

00:56:25, 31-12-2018

Tack för alla svar, jag har tyvärr inte löst det än.

Kom hem igen igår och har nu plockat ut tankslangen och inspekterat och den ser jättefin ut.

Plockade därefter bort alla bränsleslangar så tänkte införskaffa nya så fort det blir vardag igen. De jag tog bort såg dock fina och rejäla ut så tror inte på att lösningen ligger där. Skönt ändå att få det gjort.

Ska också kolla med polaris här i stan om de har en ny pump, de är ju ganska billiga. Jag Har ju redan bytt membran i den. Med tanke på konstruktionen så förstår jag inte hur den kan vara sönder så länge den är rätt ihopsatt och slangar o packningar hela.

Tog o rengjorde förgasarna i samma veva så nu är då det gjort också även om det sannolikt inte var problemet.

sidekrans

01:04:02, 31-12-2018

Just ja, jag provade att sätta gummihansken mot slangmynningen mellan pump och tank och drog några drag i startsnöret. Jag såg då ingen sugeffekt på handsken så det talar ju också för att nånting är fel med pumpförmågan genom antingen pump eller slang.

Martin.Eriksson

11:17:59, 31-12-2018

Låter som de är dåligt med vaccum. Med mycket bränsle blir de nästan hävert men när de blir mindre i tanken orkar inte pumpen suga. Kanske nån packbox på veven som är dålig?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

sidekrans

00:34:04, 03-01-2019

Uppdatering.

Gjorde ett snabbtest med vakumhålet från vevhuset. Satt en klump fett i slangmynningen och drog i startsnöret varvid fettet sögs in så verkar ju suga nånting i varje fall.

Jag har bytt alla slangar förutom den i tanken. Slangbutiken sa att sån smal dränkbar pvc slang inte gick att köpa längre. Den var dock tät o mjuk så återanvände den.

Skaffade dock en ny bränslepump ifall den andra var trasig, bytte filter också.

Har sett att nyare årsmodeller har pumpen monterad på luftburken så tog o bytte placeringen dit från botten av motorutrymmet där den satt nu.

Tyvärr hann jag aldrig testa om det blev nå bättre då jag lyckades dra av luftarskruven på oljepumpen när jag försökte lossa den. Som tur var gick den av i lufthålet i skruven så det gick att skruva ut den avslitna bulten med en liten mejsel.

Får kolla om handlarn har några på lager imorgon.

torbjorn_forsman

01:23:36, 03-01-2019

PVC-slang är ändå inte bensinbeständig i längden (den stoppar på sin höjd ett par månader innan mjukgörarna ur plasten har vandrat över till bensinen och slangen är styv som ett armeringsjärn), så det är ingen större förlust att slangnasaren inte vill sälja sådan. På såna där ställen brukar man använda uretan- eller nitrilslangar.

sidekrans

01:54:39, 03-01-2019

Jo, förstår att det inte är nån vanlig slang som ligger i tanken då den fortfarande efter alla år ser fin ut.

Det var tydligen inte så vanligt idag med så tunn slang som var dränkbar. De kunde tydligen inte ta hem nån heller vilket jag tyckte verkade konstigt. De hade tjockare svarta dränkbara men den måste tyvärr vara ganska smal för att kunna gå igenom röranslutningen till tanken.

torbjorn_forsman

07:50:42, 03-01-2019

Det finns ju tunna dränkbara slangar (3-4 mm invändigt) i tanken på t ex varenda motorsåg. 8 mm hittar man på de flesta personbilar med tankmonterad bränslepump från 90-talet och fram till idag.

1 person gillar det här inlägget.

sidekrans

20:01:43, 03-01-2019

Handlarn hade ingen luftskruv så fick tag i en vanlig m6 i rätt längd så nu är den igång igen.

Om problemet är löst eller inte visar sig när jag kört upp tanken lite mer. Kan ju säga att jag kör då runt med 10L extra soppa ett tag till ivf, är långt ifrån säker att detta är löst.

sidekrans

17:03:32, 13-01-2019

En uppdatering då.

Jag tog och letade upp en slang till tanken och bytte den också. Jag tömde sen tanken till 1/4 och har nu varit ute och testat och det verkar faktiskt vara löst nu.

Nu är det bara att vänta på mer snö.

Tack för alla tips o råd

2 personer gillar det här inlägget.

sidekrans

16:11:14, 24-03-2019

Hej igen,

Tyvärr är det något på tok med skotern igen.
Till att börja med så har den gått riktigt bra sedan senaste lagningen, krispigt och fint gassvar.

Nu har den börjat gå orent, bluddrar och halvdör ibland. Bluddret sker över hela regisret men att den halvdör är vanligast vid konstant ca 3/4 gas med lite uppförslut eller bara över en sjö.

Stiften varierar från svart och blöt till grå/vit och snustorr.

Jag har provat nya stift, b8es och även b9eya.
Jag har skruvat isär förgasarna helt och rengjort med förg.rengöring lagt 24h i bensin och blåst ur med högtryck.
Jag har skruvat fast tändhattarna och kapat kablarna nån mm.
Jag har kopplat bort dödarknapp och lysen etc utan förbättring.
Jag har tagit bort BK systemet som är nytt för i år utan förbättring.
Jag har lossat och satt i alla elkopplingar utom vid svänghjulet och smörjt med fett.
Jag har satt den fetare från 3/4 varv till 1/2 på pilot air jet och höjt nålen ett snäpp och den bluddrar då ännu mer men stiften blev mindre grå vid 3/4 gas och den halvdör mer sällan då.

Jag tror de nya problemen kom efter en dags körning i ganska varmt väder. Jag trodde att det var pga plusgraderna först men de verkar vara här för att stanna.

Jag vet inte om det är statorn eller cdi boxen eller om det faktiskt är bränslerelaterat ändå. Jag tycker gnistan på båda stiften ser ganska svaga ut (orange /gul färg )

Jag provade att mäta statorn och enda värdet jag fick fram var 152 ohm och de övriga 2 anslutningarna gav oändliga värden så det kanske inte är så bra.

Tacksam för råd och tips.