Jag har också testat på den affärsidén och att renovera lönar sig icke med tanke på timmarna du lägger ner. Det måste nog finnas en kund i bakgrunden som betalar dig 3-400:-/t + m eller om du handlar med tillräckligt sällsynta objekt som bär sin egen renoveringskostnad och lite till, Sverige är nog tyvärr för litet eller innehåller för få rariteter för den sortens aktivitet. Att handla och renovera Volvos och Passater gör ingen fet.
Ska du få nån form av vinst på bilar, traktorer, gräsklippare,,, what ever, då måste den som säljer objektet till dig stå för din vinst. Dvs objekten måste vara riktigt billiga i inköp. Härvid uppkommer nästa problem vilket är att få fatt i objekten. Blocket är svårt om man inte har en enorm tur och är kobrasnabb. Kontanter i handen och att hela tiden ha ögonen/öronen öppna är det som gäller.
När du sedan köpt in ditt objekt som innehar vinstmarginal gäller det att förvalta marginalen väl, dvs att inte lägga ner för mycket tid, snygga till snarare än renovera. Är du lite som G-son att det måste vara perfekt ja då är risken stor att du ger bort pengarna till den som köper av dig istället.
Påhittat ex: inköp Ford 3000 -71 med fina
däck, piggkedjor och
frontblad kanske annonseras för 26 000:-+m på Blocket och säljs för 22-23 000:-+m?
Då gäller det ju att hitta den för kanske 13 000:-+m. Kosta på max 2 timmar Ht-tvätt och 3-4 timmar tillsnyggning inkl elkoppling och ett nytt
batteri kanske.
Helt plötsligt har Forden kostat 17 000:-+m och denna gång kanske ingen nappar på 22-23 000:- på Blocket utan du måste släppa den för 19 000:-+m.
Lite vinst måste man ju ha till div overhead kostnader.
Är det inte billigt nog så släpp och leta vidare.
Det är många där ute som idkar affärer på detta sätt och gärna utan F-skatt, vilket innebär att det är konkurrens om objekten + att folk blir mer och mer medvetna om att rishögen på logen är åtråvärd i vissa kretsar.
/C