Lugn nu. Så farligt är det inte.
Har du öppnat dräneringsskruven på vänster sida av motorblocket (kan vara en mässings
vingmutter om du har tur)?
När det gäller förgasaren... det -låter- som om nålen sitter fel... gick den hos kommun innan?
Rimbo - finns inte verkstaden kvar? Även om Christer gått i pension så bör väl grabbens hans vara kvar o serva 4-hjulingarna (=> då frågar man honom o ser om Christer har lite tid
)
Själv stod jag och "motionerade" i förrgår... av en tillfällighet kom jag på, när jag värmde upp dragstarten, tändstiftet och topplocket att... is-propp mellan flottörhuset och förgasarhuset... tinade förgasaren, o vips snurrade motorn igång igen
Vad använder du för 2-taktsolja?
Hur många % har du?
När gjorde du ren förgasaren (= plockad isär i alla delar och u-ljudstvättad)?
Stosen kan lossna i cylinder... o då får du tjyvlyft...
Är stosen utsliten så glappar förgasaren på stosen... då får du tjyvluft...
Helt klart värt att ringa Ralf Reimers, Walter Reimers AB, dvs f.d. Bing Generalagent för Sverige - han har alla reservdelar hemma på hyllan.
08-618 70 00
Orstensvägen 2
141 34 Huddinge
Helt klart värt en
sväng över till honom.
...det är väl inte så att cylinderfotspackning eller/och topplockspackningen stuckit för dig?
Gällande motorn.
Finns 2 läger:
- för 2-takt
- anti 2-takt
Fördelen med 2-taktaren; "startar alltid"...
Nackdel med 4-taktaren (eller dieseln) - kräver
batteri... Jag har en Honda 10hk med dragstart... det går att dra igång den... sitter på en Parker lövsug. Har ngr B&S 8hk med dragstart... hm... ILO'n är -lätt- startad i jmf! Gäller bara att ha/få ordning på din motor - 2-takt kan vara tjurigt och grinigt värre!... Surar lätt ned sig! Ha -alltid- extra A6(?)
tändstift på dig/med dig! Ned surat tändstift gör en inge glad...
Vad använder du din 222:a till?