Vad är det för fel på den gamla spolen? När en gammal
tändspole till magnettändning har slutat fungera, så är felet vanligtvis avbrott eller kortslutna varv i högspänningslindningen. En nödlösning om man inte får tag i originaltyp av tändspole, är att bygga om till ett s k ET (energy transfer) -system, av samma slag som var vanligt på t ex mopeder och utombordare från 70-talet med brytarstyrd magnettändning.
Den ombyggnaden gör man genom att rensa bort resterna av den gamla högspänninglindningen och bara behålla lågspänninglindningen på järnkärnan. Sedan sätter man dit en yttre tändspole avsedd för ET-system (i praktiken fungerar det också bra med en tändspole från någon 80-talsbil med brytarlös tändning, bara primärlindningen är tillräckligt lågohmig), och kopplar dess primärlindning parallellt med originalspolens lågspänningslindning. Eventuellt måste man justera kondensatorvärdet för att få bästa möjliga tändspänning.