Om motorn är svag är det nog något annat fel än bränslet. Gammalt
bränsle brukar märkas först på att det inte går att kallstarta på det. Det är bara på relativt högkomprimerade motorer med ett avancerat tändsystem med knackreglering, som 98 oktan möjligen kan ge bättre prestanda, det är lönlöst att använda högre oktantal än 95 i små stationära motorer som förmodligen är konstruerade för att klara 87- eller 91-oktanig bensin.
Jag har varit med om på just Hondamotorer, men då betydligt äldre, att de har varit svaga pga dålig kompression som följd av fastbeckad
kolvring. Lösningen är att byta
olja - lämpligen till nån billig helsyntetolja som är bra på att lösa sot - och köra motorn några timmar med belastning, då märker man under tiden att den blir starkare och starkare. Efter renkörningen är den nya oljan förmodligen helsvart, så det är lika bra att byta olja en gång till.
Eftersom den här motorn är relativt ny så kan det vara idé att efterdra topplocksmuttrarna och kolla ventilspelen. Kolla då också om det är sotigt någonstans i fogen mellan
topplock och cylinder, det bevisar i så fall att det har läckt vid topplockspackningen.