Nu har jag bytt hydrostatolja i den tidigare omnämnda Stigan. Det visade sig att det inte finns något filter i hydrostaten på det här exemplaret.
Den gamla oljan blev MYCKET blaskig i varmt tillstånd (gällde både motor- och hydrostatolja), undrar om den kan ha varit fylld med "rak" SAE 10W eller 20 sedan tidigare. Tog lång tid att få ut allt ur främre hydrostaten, ett par deciliter rann ut direkt sedan jag hade lossat pluggarna och sedan smådroppade det i flera timmar innan det var tomt, då hade nog ca 1,5 l kommit ut där. Och 2 l rann ut på en gång genom den stora plastpluggen på bakre hydrostaten.
Oljepåfyllningen gjordes enligt verkstadshandbok. Det gick att fylla behållaren men rann inte undan någonting innan jag startade motorn. Sedan försvann oljan i behållaren på en gång och jag fick snabbt hälla i en halvliter till för att den inte skulle suga
luft. Med frikopplingspinnarna utdragna på båda hydrostaterna höll jag omväxlande full fram och full back, då och då, mer eller mindre slumpmässigt började det bubbla i behållaren och
olja sjönk undan, då fick man vara snabb och fylla efter. Ibland hände det på tomgång, ibland vid högre varv på motorn. Efter ca 10 minuter på det sättet hade jag fått i ca 3 liter, dvs en halvliter mindre än vad som ska gå i enligt handboken. Tog en provtur på några hundra meter, såg till att både köra och motorbromsa på såväl fram som back. Det sjönk inte undan någon mer olja under provturen, så man får väl se om den sista halvlitern går att få i efter några timmars gräsklippning framöver.
Oljan jag hällde i nu var Biltema syntet 5W-50.