Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Har du en hydrostatlåda - byt Olja!!!

51 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera kraftöverföringsteman rörande trädgårdsmaskiner här

Ludde eriksson

21:07:50, 21-05-2020

Främre o bakre hydrostat, är det awd-maskiner då! :klia:



PerÖ83

21:25:52, 21-05-2020

Ja dom har 2 hydrostataxlar.

Bild
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

1 person gillar det här inlägget.

PeterR

21:59:08, 21-05-2020

Funkar Hy-Gard? Det har jag ju hemma!

roland 1970

21:42:35, 22-05-2020

En spark i röven fick jag, i dag fick klipparen sin årliga service och dessutom ny olja i hydrostaten, med hela axeln av blev även pendellagringen smord och även smörjnippel till detta monterat.
Jonse rider fr2113.

3 personer gillar det här inlägget.

Jac

23:50:34, 22-05-2020

PeterR skrev:Funkar Hy-Gard? Det har jag ju hemma!


Hy-Gard är tydligen mellan 46 och 68: https://www.mowers-online.co.uk/john-de ... c81824-005

Kör du på sommaren bör det inte vara några problem.

1 person gillar det här inlägget.

roland 1970

11:53:51, 23-05-2020

Finns det något listigt sätt att lufta?
Efter gårdagens byte och påfyllning verkar det vara luft i någonstans, då det inte driver, finns något knep för detta!
Hade av axeln och tömde upp o ned från ”stora pluggen”, fyllde därefter ca 1,6 liter samma väg som jag tömde, monterade allt och fyllde expansionsbehållaren full, det rann ned lite i natt, men ingen drivning.
Har inte testat mer än kortvarig några gånger.

BM425

12:06:18, 23-05-2020

Tog en PDF bild på sidorna ur min bruksanvisning till Stiga park från 1997.
Där står om oljebyte o luftning av hydrostat.
Står en anmärkning där också...på sidan efter.
Anm. En första luftning kan göras redan när oljan fylls på. Under påfyllning, rotera transmissionens remskiva för hand.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

roland 1970

14:50:50, 23-05-2020

Ordnat sig, startade kortvarigt och började genast dra lite ryckigt, efter några sekunder gick den återigen som den skulle.
De korta starter jag gjort (enstaka sekunder) jag gjort tidigare hade nog bara behövt vara något längre, så hade det troligtvis gått direkt.

Michael.Andersson

21:17:55, 08-07-2020

roland 1970 skrev:En spark i röven fick jag, i dag fick klipparen sin årliga service och dessutom ny olja i hydrostaten, med hela axeln av blev även pendellagringen smord och även smörjnippel till detta monterat.
Jonse rider fr2113.


Var det nödvändigt att riva bort hela axel..? Har en Husqvarna ProFlex AWD som jag skulle vilja byta olja och även filter (om det finns)
Smart de där med smörjnippel till lagringen :thumme: Jag letade just på min hur man skulle kunna smörja den :huh:

nimrod_pro

22:06:40, 08-07-2020

På min Park så sitter det en avtappningsplugg till vänster på hydrostatens botten. Sen finns det ju jobbigare hydrostater där axeln måste loss, plogg bort på toppen, vända lådan upp och ner. Montering i omvänd ordning. Blev glad när jag såg att jag här avtappning :)
Christoffer

roland 1970

16:05:57, 10-07-2020

Michael.Andersson skrev:
roland 1970 skrev:En spark i röven fick jag, i dag fick klipparen sin årliga service och dessutom ny olja i hydrostaten, med hela axeln av blev även pendellagringen smord och även smörjnippel till detta monterat.
Jonse rider fr2113.


Var det nödvändigt att riva bort hela axel..? Har en Husqvarna ProFlex AWD som jag skulle vilja byta olja och även filter (om det finns)
Smart de där med smörjnippel till lagringen :thumme: Jag letade just på min hur man skulle kunna smörja den :huh:

Nja, det hade nog gått o byta olja utan att ta lös, men en driva jord o mög som inte gjick att rengöra riktigt kring påfyllningspluggen gjorde att jag tog loss allt, rengjorde ordentligt, o monterade tillbaka, var ganska enkelt, och kändes skönt att inte riskera mög i oljan vid på fyllning.
Smörjnippeln till lagringen kom dit mest för det blev enkelt när allt var av.

3 personer gillar det här inlägget.

Michael.Andersson

20:02:11, 10-07-2020

PerÖ83 skrev:Ja dom har 2 hydrostataxlar.

Bild


Min Husqvarna PF21 AWD ser exakt ut så här. Någon som vet om det sitter utbytbara filter i både främre och bakre hydrostaten..?

1 person gillar det här inlägget.

PerÖ83

21:04:21, 10-07-2020

Tror inte att de finns något filter i den främre, då de inte finns någon pump i den.
Filtret sitter innanför den stora svarta plastpluggen i bakkant på den bakre hydrostaten.
Sitt ner när du kollar priset på filtret!!!
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

1 person gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

21:08:21, 10-07-2020

Om det finns filter, så sitter det bara i bakre hydrostaten. Ofta är filtret tänkt att rengöras snarare än bytas ut.

roland 1970

12:57:36, 13-07-2020

Nu var ju min inte likadan, jag hade inget direkt filter, däremot satt en magnet åtkomlig under stora påfyllningspluggen.