Har en äldre jordfräs, Stiga JB500, som fungerar bra maskinellt men tyvärr läcker lite olja genom en av packningarna i växellådan. Se bilden (inte min maskin, men väldigt lik)
Den hade stått säkert 15-20 år innan jag plockade fram den från stugan och drog igång den så packningarna kanske torkat lite även om det ser fräscha ut.
Jag begriper dock inte hur man får loss axeln som "fräsarna" sitter i, också osäker om det behövs för att byta packningarna som sitter i ändarna. Baktill, nere på bommen, finns en plugg och tittar man in där sitter ett drev och själva axeln samt gissningsvis några mässing bussningar. Drevet har en skruv dragen igenom mot axeln men lossar jag denna så vill inte axeln lossa iallafall. Sitter lika stumt oavsett om skruven är där eller inte, går att rucka drevet tillsammans med axeln några mm i sidled oavsett. Vågar inte heller vålda allt för mycket eftersom jag antar att det kan vara lite knepigt att hitta reservdelar.
Ett annat problem jag fick efter att jag lossade skruven på drevet är att de verkar ha rört sig ytterst lite relativt axeln så nu vill den inte gå ner helt, minns inte 100% om den var helt nerdragen tidigare men hyffsat säker. Hade de inte varit för detta så hade jag nog låtit den vara och bara fyllt på lite olja innan man kör, men nu är jag rädd att den havererar helt om det går för tungt.
Någon som vet hur sakerna kan hänga ihop? Kan försöka ordna en bild om möjligt genom hålet efter jobbet om de hjälper.