Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriMellanvarvsdieslar/fyrtakt

Startmotorproblem

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fartygs-mellanvarvsdieslar/fyrtakt här

Ray_D_Oh

18:53:58, 05-09-2013

Jag har en 6-cylindrig marindiesel, Mercruiser D636, 3,6 l, 180 hk. Den har gått och startat utan problem ända tills för ett par månader sedan då starmotorn fick problem med att dra runt vid kallstart. Jag får antingen det där typiska 'tickandet' när solenoiden inte riktigt vill dra, eller så får jag bara ett kraftigt 'klonk'. Det märkliga är att när jag har hållt på en stund, kanske 5-15 minuter, så brukar den starta. När den väl är igång går den precis som vanligt och är den bara varm startar den lätt som en plätt.

Jag var övertygad om att det måste vara något fel med elförsörjningen till startmotorn och började felsöka där. Efter att en efter en ha bytt batteri, startmotor, samtliga inblandande kablar, polplintar samt huvudströmbrytare är jag inte lika säker. Var tusan kan felet vara? Har jag missat något? Är det någon här som känner igen problemet?



dimorep

19:03:16, 05-09-2013

Har du provat att lägga spänning direkt på startmotorns manöver ansl. (för att utesluta fel i startkretsen) när startmotorn klickar och om isf vad händer då?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

Ray_D_Oh

19:27:18, 05-09-2013

Ja, det var bland det första jag testade, men nu när du säger det kommer jag på att det nog var innan jag bytte startmotorn. Ska testa igen imorgon. Tack för tipset.

dimorep

19:38:50, 05-09-2013

Prova även om startmotorn "går in" / aktiveras lättare (som den ska) om du baxar motorn lite. Kolla samtidigt om motorn är tung att dra runt, tex pga vätskekomp.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

Ray_D_Oh

18:01:05, 30-09-2013

Det är inget fel på startkretsen. Hur kollar jag om jag har vätskekomp? Och vad gör jag i så fall åt det? Den känns helt omöjlig att dra runt 'för hand' men jag vet ju inte hur trögt det ska vara.

dimorep

19:22:55, 30-09-2013

Hur har du gjort när du försökt dra runt motorn?

Ett sätt för att kolla om där går vätska i cylindrarna är att demontera alla spridare och köra motorn på starten, då kommer ev vätska ut genom spridarhålen. Om isf är det bara att lyfta topparna och åtgärda läckaget.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

Turbodiesel

19:34:49, 30-09-2013

Var är bilderna?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

Ray_D_Oh

22:24:28, 04-10-2013

dimorep - tack för snabba och klara svar! Jag kollar som du föreslår. Var kan man förvänta sig att hitta läckage?
Turbodiesel - vad vill du ha bild på? Maskin som inte startar?