Jag har en Yanmar YSM 8 på segelbåten och den har alltid varit pålitligt. När den skulle upp för vintern var det dock stört omöjligt att få liv i motorn så nu är båten på land men utan vinterkonservering (sjövattenkyld). Yanmar YSM 8 är en en encylindrig motor med förkammare. Den är ju i grund och botten väldigt enkel vilket gör det än mer enerverande att inte få igång den. Motorn går runt men tänder inte. Det finns ju ventillyftare och om man tar upp den så går motorn lätter vilket jag tolkar som att det finns kompression. Batteriet är 1 år gammalt och ger bra kraft men jag har inte mätt det. Hittills har jag luftat motorn på alla luftpunkter som finns och även lossat inloppet till spridaren för att se att bränsle kommer fram vilket det gör. Jag behöver nu hjälp (eftersom jag är nybörjare på området) med nästa steg och funderar på följande:
1. Gammalt bränsle. Bränsleförbrukningen i en segelbåt är ju inte stor så hela tanken på 21 liter omsätts inte på en säsong. Jag brukar försöka fylla på så att tanken är full inför varje vinter för att undvika kondens. Ser inget vatten i avskiljaren men har hört att det skulle kunna vara uppblandat, vilket jag tycker låter konstigt. Kan bränslet ha blivit gammalt och tappat kraft och det är därför den inte tänder? Hur ersätter man i så fall enklast allt bränsle i systemet?
2. Spridare. Sitter ju bara med 2 skruvar men jag har hört skräckhistorier om det kan sitta fast och kräver specialverktyg för att få loss.Även om motorn går kanske det är en bra detalj att serva?
3. Kompression. Kan man enkelt avgöra om man får tillräckligt utan mätare?
4. Startgas. Många har starka åsikter om detta men vissa hävdar att en liten mängd inte gör skada? Köpte en burk på Biltema men läst sen "Ej för dieselmotorer" vilket inte kändes så bra. Finns det olika typer av startgas? Verkar ju finnas märken som anger att de kan användas på dieselmotorer (t ex Turtle)?
Hur stor är risken att en motor fryser sönder om man har saltvatten kvar i den? Bor på västkusten så det blir ju inte extremkallt.
Vore som sagt toppen med lite kloka råd och en möjlighet att lära sig lite mer om motorn.
Bo