Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapPlogar

Ändra tiltbredd mekaniskt? Växelplog Kverneland 160-8

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera plogar i detta forum

pott

20:28:46, 21-09-2022

Går det att mekanisk tjustera tiltbredden från 14" till 16"på de gamla fasta Kverneland 160-8 som var uppbygda av ramsektioner eller hade de endast variabel första tilta? Har läst i manualen här på maskinisten utan att bli något klokare men det står ju att de skall finnas i flera tiltbredder?

Bild



WOX

20:43:42, 21-09-2022

Hej, hade en tegplog av samma typ, nuddade vid tanken nån gång att förflytta skruvförbandet i mellan plogkropparna, men blev aldrig så vet inte om det går

ja-bond77

10:41:33, 22-09-2022

Vad är hålavståndet? Kan se ut som två tum på bilden... Är väl bara att prova på...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

Göran Ekman

11:44:15, 22-09-2022

På äldre Kvernelands plogar var den delen av ramen som är en fläns en svag punkt.
Är lite tveksam till att göra något där.
Kverneland har så vitt jag vet sålt plogar med fast tiltbredd. Förutom de steglöst variabla. När min far köpte våran plog gick det att välja på 14” eller 16” tiltbredd.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

pott

17:19:21, 23-09-2022

Ok så valet gjorde man när plogen köptes helt enkelt. Då har de ju sannolikt olika vinklar i ramen från början och går altså inte att ändra.