Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Trasig vevstake morgongåva slåtter

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

tony72

21:57:25, 22-11-2022

Hej
Har köpt en gård och på logen stod en gammal hästdragen slåtterbalk ifrån morgongåva den har stålhjul och sits
Växellådan går runt och verkar fungera men vevaxeln är av… finns det någon här på forumet som har en ritning på en sån
eller vet om det går att få tag på en ny? Har den gamla vevstaken så anslutningar till växelhuset och kniven är kvar,Tänkte avända den efter fyrhjulingen, det vore kul att kunna använda den

Vore tacksam för hjälp


Bild
Bild
Bild



Martin.Eriksson

22:36:58, 22-11-2022

Är nog enklast å göra en ny själv. Kommer inte ihåg vilket träslag de ska va dock

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

Tracdoc

22:42:17, 22-11-2022

Funkar bra att göra av ett tjockväggigt rör (typ grönt 32mm rör).

Scania bonden

22:46:46, 22-11-2022

Vill du göra en av trä skall det vara ASK
Axel W

SwedEh

22:47:21, 22-11-2022

Martin.Eriksson skrev:Är nog enklast å göra en ny själv. Kommer inte ihåg vilket träslag de ska va dock

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk


Har för mig de brukar vara gjorda av ask, men det funkar med flera olika träslag. Har själv använt björk, furu och gran.

tony72

23:06:37, 22-11-2022

SwedEh skrev:
Martin.Eriksson skrev:Är nog enklast å göra en ny själv. Kommer inte ihåg vilket träslag de ska va dock

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk


Har för mig de brukar vara gjorda av ask, men det funkar med flera olika träslag. Har själv använt björk, furu och gran.


Hade tänkt att försöka göra en själv men det saknas en bit, därför skulle jag vilja ha en ritning eller liknade så man fick rätt mått på den

SwedEh

06:54:44, 23-11-2022

Ritning har jag då inte, men..
Biten på bilden har ju en träbit kvar som du kan kopiera. Är det biten som sitter mot kniven? Den andra sidan brukar var enklare, och det mitt emellan kan se ut lite hur som helst så länge det går fritt från allt som finns omkring. Längden är enkelt att mäta sig till.

Toost

12:38:39, 23-11-2022

Växellådan går runt och verkar fungera men vevaxeln är av… finns det någon här på forumet som har en ritning på en sån
eller vet om det går att få tag på en ny? Har den gamla vevstaken så anslutningar till växelhuset och kniven är kvar,Tänkte avända den efter fyrhjulingen


vevstake eller vevaxel ?

tony72

13:17:00, 23-11-2022

Toost skrev:
Växellådan går runt och verkar fungera men vevaxeln är av… finns det någon här på forumet som har en ritning på en sån
eller vet om det går att få tag på en ny? Har den gamla vevstaken så anslutningar till växelhuset och kniven är kvar,Tänkte avända den efter fyrhjulingen


vevstake eller vevaxel ?


Menade själva axeln mellan växellåda och kniv, så borde bli vevstake

1 person gillar det här inlägget.

busholle

14:33:47, 23-11-2022

Sätt kniven i inre eller yttre vändläge och gör likadant med vevaxeln så kan du rimligt lätt mäta dig fram till hur lång den ska vara. Knivbladen ska vända mitt i fingrarna för att fungera bra.

När du fått fram en i rätt längd så tillverkar du flera och sparar en som mall tills nästa gång du ska tillverka en ny. Detta är förbrukningsartiklar som man får räkna med att byta.

2 personer gillar det här inlägget.

tony72

21:02:28, 23-11-2022

Tack för alla tips , ska försöka tillverka en å se hur de funkar