Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Pumpa blåstång från sjön

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

Finnwoodman

10:29:27, 21-07-2023

Har problem med en trist sörja av blåstång och alger, som jag skulle vilja testa att pumpa upp på land. Blåstången ligger löst då den har blåst in från havet. Någon som har tips på en pump som skulle kunna fungera?
Bild
Bild



fretchi

19:37:45, 21-07-2023

Skulle kolla på typ grindex slurrypumpar, alternativt om det finns något för att pumpa flytgödsel i bonderiet. Eller kanske en sugbil?

1 person gillar det här inlägget.

Martin.Eriksson

21:02:50, 21-07-2023

Ev en cobra. Å en av dom grövre modellerna. Dock är dom rätt dyra..

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

bert

22:14:13, 21-07-2023

En vakuumtunna kanske

Bygert

09:46:12, 22-07-2023

Tveksamt om pump är rätt sätt att angripa det där. Om du lyckas hitta en pump som klarar den där sörjan så kan du inte få iväg det särskilt långt och du kommer att få med massor av vatten. Det vattnet kommer att ha en stor önskan nämligen att rinna tillbaka dit det kom ifrån och du får problem att hindra det. Dessutom får du inte upp det som ligger på land med en pump.

Håv, kratta och skottkärra känns kanske inte lika snitsigt som en pump men jag tror ändå att du i längden får mer gjort på det sättet. Känns inte det maskinistvärdigt så är det bara att börja bygga.

https://www.youtube.com/watch?v=3FSkzL5kfsI

1 person gillar det här inlägget.

Skru'are

10:06:16, 22-07-2023

Ja, och vad skall du göra med sörjan när den väl är på land?
Den kommer fortfarande att vara ett problem.

PeterR

16:35:37, 22-07-2023

Får Du bara upp tången på torra land blir det nog en utomordentlig bra kompost. Men doften kanske inte är lika angenäm….
Antingen pumpa upp med cobrapump över ett såll, eller kratta upp.


cron