torbjorn_forsman skrev:Det låter som att det är en överströmningsventil som ska begränsa trycket då det tar stopp för styrningen, som inte öppnar som den ska. På personbilsservostyrningar brukar den sitta inbyggd i hydraulpumpen, men på en lastbil kan det förstås se annorlunda ut.
Enligt VHB för kronans Tgb 30/40, ska den sitta inbyggd i servostyrningen och öppna vid 13 MPa (130 bar).
Jag föreslår att du börjar med att läsa på i VHB om aktuell typ av servostyrning, och enligt anvisningarna där kopplar in en manometer och mäter hydraultrycket i olika driftfall.
kimmen skrev:Utan att veta, men sitter det någon hydraulenhet efter styrsnäckan ut till hjulen?
Sitter det någon hjälpstyrväxel någon stans efter styrsnäckan?
Turbodiesel skrev:Någonstans i systemet ska det sitta en säkerhets/överströmnings/tryckbegränsningsventil. Den ska bestämma styrningens kraft även om snäckan är utrustad med begränsning i ändlägena. Kör du fast eller styr stillastående ska ju inte snäckan spontanexplodera dagligen.
Belastar servopumpen en stor lastbilsmotor mer än knappt märkbart är något mycket fel med trycknivåerna.
Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst