Jag fick en krokig stake på 143'an för ett tag sedan
Nu till frågan, vad kan ha orsakat detta?
Kan det komma av att det runnit in diesel i cylindern och sedan gått som det gått när jag skulle starta?
Det som talar emot det är att när jag provtryckte spridaren (under vatten) med blåspistolen så bubblade det ingenting.
Den hade stått i ca 2 v när jag skulle starta den. Gick runt lite segt på starten och stannade, tänkte om batterierna var urladdade. Provade igen, tände till på någon cylinder, sedan satt den tvärfast!
Efter massa mekning kom jag fram till att en stake är böjd och således kilat fast kolven mot vevaxeln.
Lite glykol i oljan, max 1 liter gissningsvis. Lite delar av ett foder och en kolv fanns det också i tråget.
Så gissar att glykolen kommer från det trasiga fodret.
Glykol och olja var inte blandat, oljan svart och fin.
Vet inte hur lång tid det tar för olja och glykol att separera efter att ha blivit ihopvispat och grått.
Om det ens separerar, man skulle gjort ett test i en flaska...
Det har försvunnit glykol tidigare, inte sett något läckage under när den stått still.
Det hade hällregnat under den perioden, men har svårt att tro att det skulle kunna komma in vatten den vägen. Regnar det in genom piporna så bör det rinna ur innan det fyllt avgassystemet, har ett litet rosthål i röret på väg ner från turbon. Det borde rinna ur fortare än det regnar in, det är en liten böj på rören längst upp så det kan inte regna rakt in, om det inte blåser bakifrån.
Har rivit ur kolv, stake och foder.
Provtryckt toppen i hetvatten och 5 bar, läcker bara lite från plattan med luftnippel jag satt dit och täcklocket på andra sidan.
Undra om det kan vara en mikroskopisk por i fodret, hur provtrycker man det lättast?
Svarva två pluggar med oringspår och peta i?
Hoppas det finns några idéer här