Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Hur använda hiab kran?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

dantiosmith

09:46:07, 26-07-2023

Köpte en -87 Volvo FL611 med kran.
Det sitter en HIAB kran bakom hytt-650bör modellen vara.
Den har runda rör till stödbenen utskjut,dessa drar man ut manuellt.
Nu till frågan,hur får man igång hydrauliken?
Är de en sida man startar ifrån eller ska allt funka när bilen går på tomgång?



BM425

09:59:09, 26-07-2023

Kan inte något om dessa men spontant, fungerar kraftuttaget?
Elektrisk eller manuell inkoppling?
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.

Michael Meier

14:30:19, 26-07-2023

Ja, kraftuttaget och pumpen måste liksom snurra och det hör ju till lastbilen.
/Michael M

Murre o2

15:56:48, 26-07-2023

Sedan brukar kran bilar han någon form av handgas, tomgång går kranen väldigt sakta på.

OLA56

16:56:44, 26-07-2023

Är det tipp på bilen?
Följ hydraulslangen från pumpen till ventilbordet. Finns det någon ventil på vägen?
Många tipp/kranbil hade en ventil, där man valde mellan tipp eller krankörning.

OLA56

1 person gillar det här inlägget.

Mikkel

11:47:35, 27-07-2023

Jag hade för länge sedan en Volvo F613, 1970, utan tipp på flaket men med HIAB-kran. Ett manuellt spakställ på varje sida.
Om jag minns rätt så satt det en knapp (elektrisk) till vänster på instrumentbrädan som man tryckte på för att slå på kraftuttaget så att hydraulpumpen började gå (praktiskt att den satt åtkomligt nära dörren ifall man glömde sätta på kranen). Om man tittade under lastbilen straxt bakom hytten på förarsidan så såg man att kraftuttagsaxeln snurrade och drev pumpen.

Stödbenen fick man dra ut för hand och kolven kördes ner med en spak på stödbenet. Kranen satt ihopvecklad bakom hytten så den hade bara krok, dvs ingen skopa.

För att veckla ut kranen så började man med den stora armen/kolven (närmast stolpen), därefter den mindre armen, sedan kunde man börja använda svängen och utskjutet. Om man av misstag rörde på svängen när kranen var ihopfälld bakom hytten så riskerade man att slå kranen i hytten. Så är man osäker så kör man långsamt när man ska veckla ut kranen och helst då med lågt varvtal på motorn eller i vart fall små rörelser på spaken.

Omvänt när man skulle veckla ihop kranen så drog man först in utskjutet och sedan ställde man den parallellt bakom hytten.
Först fällde man in mindre (yttre armen) och därefter den stora armen. Sedan tog man in stödbenen. Sist så tryckte man av på knappen i hytten.

Nu är det ca 25 år sedan jag gjorde detta men jag tror jag har det kvar i ryggmärgen, spakarnas dekaler var bortnötta så man fick prova sig fram och ibland blev det fel men med tiden så gick det även att lära en gammal hund :mrgreen:

Tillägg: När hydrauliken var påslagen så fungerade båda sidornas spakställ, man kunde alltså välja vilken sida man skulle spaka kranen från. Varvtalet vill jag minnas :klia: att man kunde ställa med en liten ratt som satt vid växelspaken mellan sätena.

Min lastbil var alltså 17 år äldre än din och det mesta manuellt, kan ju finnas lite mer finesser på din.
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.

dantiosmith

18:21:07, 27-07-2023

TUSEN tack alla!
Det är en knapp på instrumentpanel som ska aktiveras+ att man ska koppla ur ordentligt före trycket!
Den fungerade perfekt!
Tack!

3 personer gillar det här inlägget.