Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Drivlina

Volvo N10 Momentomvandlare

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Volvo-fordon här

Eje Forsmark

15:38:20, 12-12-2020

Hej

Precis köpt/tingat en Volvo N10 1980 fd vägverksbil. Bilder kommer.
Den är manuell med momentomvandlare känns lite märklig att köra med, men verkar fungera som det ska.
Tyvärr lite lågt växlad men man får väl inte allt.
Nu till frågan är det någon som har erfarenhet av att ha momentomvandlaren på dessa bilar. Är det håll bart eller ska man jaga delar för att bygga om? Eller gör man som med gamla traktorer med omvandlare och manuella lådor---- tar fram ESAB:en när den går sönder?

Eje



MN

21:20:24, 12-12-2020

Varför är den märklig att köra? Det är vanlig koppling på den oxå?

Vilka gamla traktorer har momentomvandlare?

M

Joe

22:23:23, 12-12-2020

Twindisc, tex BM 218TD, Valmet har haft några modeller med momentomvandlare också

AN

22:29:50, 12-12-2020

Vilka bilar brukade få momentomvandlare och koppling? Hur är de att köra?
Är det momentförstärkning eller bara en turbin på lastbilarna? Baklastaren hade väl turbin, och det är väl det som sitter på traktorerna också?

Eje Forsmark

22:40:17, 12-12-2020

Hej igen
Jo den har vanlig koppling också men känns ju som om den "slirar" på kopplingen fast den inte gör det när man kör.
Jo finns väl nån fler Volvo med typ twindisk 614? sen har det väl funnits nån sk. skogstraktor byggd på BM 350 med den också.
Valmet ska också ha haft nåt liknande tror de hette 615m och 715m kanske fler modeller också.
På 218td är det väl inte alltför ovanligt att twindisken är svetsad.
Var bara nyfiken för jag har inte stött på någon manuellt växlad lastbil med momentomvandlare tidigare.
Och om det håller. Bilen har gått lite drygt 30 000mil

Eje

Turbodiesel

23:38:18, 12-12-2020

Skilj på momentomvandlare och turbinkoppling, det är en ganska stor skillnad mellan de.

Turbinkopplingen ska "slira" mycket lite på arbetsvarv, förutsatt att oljenivån är den rätta.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.

Joe

11:06:47, 13-12-2020

Det är avsaknaden av stator du syftar på? Båda är väl momentomvandlare men TD har ingen momentförstärkning.

Bild
Bild

bonnen513

16:06:17, 13-12-2020

momentomvandlare måste ha stator annars blir det ingen omvandling av momentet.

Den omvandlar ett lägre moment med högre varvtal till ett högre moment med lägre varvtal (arbete=kraft*väg)

1 person gillar det här inlägget.

ph7

18:55:26, 13-12-2020

1978 gjorde jag lumpen i flyget och plogade snö med Volvo F88.
Bilen var en grusbil med navreduktion, "momentomvandlare" och koppling.
Chefen var väldigt noga med att vi inte slirade på lamellen "för då brinner den upp"
Han påstod att det var en enklare lamell i kopplingen. men vad vet jag.

När man skulle backa ut ur garaget så trampa man hårt på bromsen, i med backen, "klev av" kopplingen med en hiskelig smäll, fortfarande på tomgång kröp man ut ur garaget och justerade hastigheten med bromsen.
Sedan broms, i med den växel man skulle använda, upp med kopplingen med en smäll, släpp bromsen, gasa. :driver:

När vi plogade på fältet körde vi på sjunde växeln av åtta, 55km/h.
Första vändan ploga man från bankanten och inåt, sedan körde man från mitten och ut mot första vallen som sedan slungades bort från fältet.
När det drev i och var riktigt jävligt körde chefen före och spårade med en SAAB V4 kombi.

När man ploga på fältet var det noga med att hålla tummarna utanför ratten för det kunde lätt hugga i en dålig skarv mellan betongplattorna. Det hände ibland att någon fick hugg och snurrade runt på banan :svettas: men det hände aldrig mig.
Jag håller fortfarande tummarna utanför ratten oavsett vilken typ av bil jag kör.

Här en bild när vi slungade i ena banänden tror jag, kan vara framom.

Bild
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt

11 personer gillar det här inlägget.

pbv301

08:59:16, 14-12-2020

Kan ha varit en vanlig kombo i Försvaret.

Gjorde lumpen 89-90 på TPC I19/P5 i Boden och där hade vi en N10 4x2 med vanlig låda och momentomvandlare.

Kördes som en vanlig lb men kunde vid behov krypköras "med bromsen". Fick intrycket av att omvandlaren "skyddade" kopplingen. Helt omöjligt att göra motorstopp dessutom.

/pbv301

Eje Forsmark

17:55:26, 16-12-2020

Hej igen :-)

Jo att de finns det har jag ju förstått men frågan var ju egentligen om det är något man ska akta sig för eller om det håller.
Bilen känns fräsch i övrigt med endast just över 30 000 mil på en -80:a.
Ploghydraulik med joystick, urkopplingsbar all annan hydraulik vid plogning och VBG drag m tipputag och el för vagn/kärra.
Gått som plogbil fram till 2015.

Eje

P Andersson

21:32:44, 14-10-2022

Gammal tråd men dom N12 vi hade i lumpen på 80 talet som dragbilar till stridsvagnstrailer hade momentomvandlare med vanlig låda.
Om trailern var olastad gick de att skippa lågregistret o starta på hög om man inte hade brådis.
Med en centurion på trailern behövdes alla växlarna till den intercoolerlösa motorn
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar

AN

22:20:26, 14-10-2022

Turbodiesel skrev:Skilj på momentomvandlare och turbinkoppling, det är en ganska stor skillnad mellan de.

Turbinkopplingen ska "slira" mycket lite på arbetsvarv, förutsatt att oljenivån är den rätta.

Lastbilarna hade turbinkoppling då?
Annars blev det ju en extra utväxling mellan motor och låda. Eller ville man ha en extra nedväxling vid start av tunga millitära transporter?

P Andersson

22:32:14, 14-10-2022

Om jag inte missminner mej var de en lockup när motorn gick över typ 1800 varv
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar