Tjo, jag har funderat sen den dag jag köpte min FL 7:a vad
som är vitsen med att säkerhetsbältet låser sig i rullen när tändningen
är avslagen på bilen.
Från början trodde jag att det var något fel på bältet då jag fick
uppmana folk som skulle åka med att dom skulle ta på sig bältet, jag
fick många gånger svaret att "jag har ju nyss provat men det funkar
ju inte". Det var min sambo som kom på detta då hon satt och
försökte ta på sig bältet och det var tvärstopp, jag vred på tändningen
och skulle starta och vips funkade bältet igen för att sen låsa sig
när jag slår av tändningen.
Det sitter två kablar i gaveln till rullen som påverkar en spole som
drar när när tändningen slås på, då funkar alltså bältet som det ska
men när tändningen slås av (strömmen bryts) går bältet inte att dra ut.
Jag kan inte begripa vad detta ska vara bra för, att man inte ska
kunna sätta på sig bältet utan att tändningen är påslagen verkar ju
inte klokt tycker jag, är det någon som vet vad konstruktören har
haft i tankarna när han kom på detta så vore det väldigt roligt att
få en förklaring, jag kan då inte förstå vitsen med denna funktion.
Den enda orsaken som jag kan se med detta är att om man är på
väg att ramla baklänges ur hytten så kanske man kan greppa
bältet i fallet och hindra fallet genom att detta inte går att dra ut,
men den idén verkar ju ganska långsökt men man vet ju aldrig
hur konstruktörer tänker heller.
Loke