Vet du om halvljusautomatiken har något med D+ från generatorn att göra? Dvs: tänds lyset så snart du har slagit på tändningen eller först då motorn har startat och generatorn börjar ladda?
I så fall skulle jag kunna tänka mig att en orsak är att det blir "oavsiktlig" självhållning av något relä så länge ljusomkopplaren är tillslagen för hand. Några teorier:
1) Laddningskontrollampan (om det är en
glödlampa) bytt till en med fel effekt.
2) Laddningsregulatorn bytt till en piratregulator med andra elektriska egenskaper än original (t ex kanske den
saknar det belastningsmotstånd mellan D+ och
jord som vissa Bosch-regulatorer har).
3) Någon diod i halvljusautomatiken kortsluten.
4) Relä i halvljusautomatiken som "hänger kvar" ner till lägre
spänning än det var tänkt från början, t ex för att returfjädern håller på att bli utmattad (vanligt på lågprisreläer med en bladfjäder för ankaret, reläer av bättre kvalitet har spiralfjäder och en separat fläta för att leda
ström till ankaret).
5) Jordfel eller spänningsfall någonstans. T ex mellan generatorns stomme och motorblocket, om generatorn är gummiupphängd och har en liten jordfläta eller
kabel som ska överbrygga gummibussningarna, eller mellan B+ och batteriet.
6) Om halvljusautomatiken är uppbyggd på ett litet kretskort vid säkringsdosan (som på F4 och F6 från tidigt 80-tal), t ex dåliga lödningar eller något skräp som har lagt sig så det kan kortsluta på kortet.
Ett par felsökningstips:
-Om du har tid på dig nästa gång motorn inte stannar, försök komma åt att mäta spänningen vid stoppmagneten och se om det är full batterispänning eller bara några enstaka volt där.
-Kolla om det är större eller mindre chans att motorn stannar om du har många stora strömförbrukare (sätesvärme, fläkt,
helljus+extraljus mm) på för fullt när du slår av tändningen.