Jag blev för ett knappt år sedan lycklig ägare av en käck Volvo F85 med trevägstipp och Hiab kran.
Den har inte varit besiktad på över10 år och när jag tog den till besiktning (för att få reda på vad som är fel) dök det upp några väntade och några oväntade saker.
Dessa oväntade saker har sedan lett till fler oväntade saker.
Förväntade saker
- Drivdäcken är slut.
Oväntade saker
- Rost på flak
Fjäderbussingarna är kass (främre bak)
Motorn läcker olja
Oväntade oväntade
- Ett fjäderhus är kass
Två fjädrerblad har gått av
En oval fjädersprint
De väntade och oväntade sakerna är i princip inga problem alls att lösa.
Det är mer de oväntade oväntade som orsakar lättare oro.
Jag befinner mig i en situation där jag har en knäckt fjäder (givetvis ett av bladen som går runt bussningen) samt ett trasigt fjäderhus.
Bussningar behöver också bytas och minst en av sprintarna är lite för oval för min smak.
Via Volvo har jag tipsats om Mölnlycke bilfjäderservice som jag har höga förhoppningar om att de skall kunna lösa mina besvär med fjädrar, bussningar samt sprint.
Fjäderhus känner jag kan bli ett större problem.
Kanske går det att laga befintligt.
Om det inte skulle gå är geometrin inte speciellt komplicerad och torde gå att lösa med laserskuren plåt, svetsarbete samt täljande av hål för sprint.
Absolut värsta fall: konvertera till luftfjädring.
Jag må ha kört lastbil i några år men det är också min enda erfarenhet av lastbilar.
Det är här detta forum kommer in i bilden.
1, Vad tror ni om möjligheten att reparera fjäderhuset?
2a, Utöver luftbälg, slang och säkert någon typ av regulator. Hur besvärligt skulle det vara att montera luftfjädring?
2b, Vilka komponenter behöver man?
Här foljer lite bilder på åkedonet och dess åkommor.
Hämtningsdagen
Kranarbete
Verkstaden
Fjäderbussning fastsvetsad i fjäder (som gått av)
Blåtandsfjäderhus
Trött bussning
//Andreas