Lägger den här tråden under "lastbilar", den är ju i alla fall tungreggad, och har en motor med blandade IH & CAT gener
Bilen (ford excursion med 6.0 Powerstroke V8-Diesel) har spontant småryckt/missat en tid, men inte mer än att det är störande. En dag började den dock gå riktigt illa, och gick inte att starta när den väl tog sig hem & stängdes av. Kall startade den men gick riktigt illa, hårt & bara på några av de åtta burkarna.
Misstänkte bränsleproblem, mätte bränslematartrycket vilket låg stabilt på 4,5bar vilket är inom toleranserna. I nästa steg mättes högtrycksoljetrycket, i stort sett noll, med små spikar uppåt 30bar. När den startade till for mätarnålen fram & tillbaka så jag trodde den skulle ramla av.
Bränsleinsprutningen på dessa är liknande CAT´s HEUI, med en högtrycksoljepump matad av den vanliga motoroljepumpen, trycket i högtryckssystemet ska tydligen variera efter behov mellan 50 & 200bar (inte hittat några tillräckligt tillförlitliga uppgifter på det än)
Injektorerna består av en solenoidpåverkad slidventil som trycksätter en intern liten hydraulcylinder, och den trycker ned pumpkolven för att spruta in bränslet i cylindern. När insprutningen är klar släpps oljetrycket ut & allt återgår. Injektorerna har alltså ingen mekanisk förbindelse med kamaxeln, som på andra system med enhetsinjektorer. Matarbränslet mäts inte heller på något sätt, utan mängden styrs av solenoiderna tillsammans med det varierande trycket på högtrycksoljan.
Här är själva brottsplatsen, kom på att det kunde vara bra med några bilder ungefär här..
I alla fall en kvalitetsdel har valts vid detta bygge..
Gavelns låsring & då även gaveln hade hoppat ut, jag gissar att det beror på att högtrycket gått tillbaka i pumpens sugsida, det finns enligt schemat en backventil som hindrar det från att gå tillbaka till filterhuset. Men pumpens sugsida kan utsättas för det i vissa fall.
Var lite nyfiken på innanmätet i denna lilla goding, inte riktigt tänkt att ta isär, men å andra sidan inte omöjligt heller..
En sjukolvad swashplate axialkolvpump hittar vi här, det här är vältrampad mark & en välkänd konstruktion inom hydrauliken.
Swashplate, låsringen till tasshållaren hade hoppat bort, det har gjort att flera tassar har studsat på swashplaten = fiaskogaranti förr eller senare.
Cylindertrumman är sprucken ganska rejält.
Här syns tassarnas skador, rundade hörn är inget bra, oljetrycket inifrån kolven går ut i centrum av tassarna & ska skapa en bärkraftig oljefilm under dess kanter är det tänkt.