Först lägger Fritzarna ner kärnkraften. Sedan verkar det som det blir omöjligt att köra dieslar eller bensinare i Tyskland.
Är det någon som fattar vad som är på gång?
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/tekni ... d=msedgntp
PeterR skrev:Sen kan man undra om befintliga avgaskrav istället kunde kompletteras med sänkta hastigheter i Tyskland? Jag vet att många tyskar värnar om motorvägar med fri (eller hög) hastighet med argumentet att det sparar så fantastiskt mycket tid. Är det inte så att bränsleförbrukningen ökar duktigt vid ökad hastighet? Ökar inte utsläppen i motsvarande grad? Ta min egen Hilux som exempel (även om det inte är det bästa exemplet). Om jag sänker hastigheten till 90 km/h på motorvägen, så minskar bränsleförbrukningen med ca 10%. Var 10:e resa blir ”gratis”...
Tänk om ett land som Tyskland sänkte hastighetsbegränsningarna. Hur mycket bränsle skulle det spara? Skulle utsläppen minska?
Det finns sannolikt någon som räknat på detta?
Göran Ekman skrev:Hur tänker man sig att mäta avgasvärdena?
Nuförtiden kan det bli lite klurigt, på en del bilar, kollade på grannens Ford Ranger pickup —16 där mynnar röret framför bakaxeln innanför högerbakhjul. Blir lite besvärligt att koppla på dagens mätutrustning.
Göran i Björnarbo
PeterR skrev:Tänk om ett land som Tyskland sänkte hastighetsbegränsningarna. Hur mycket bränsle skulle det spara? Skulle utsläppen minska?
Det finns sannolikt någon som räknat på detta?
Återgå till [Lastbilar] Allmänt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst