Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Drivlina

Sidsexa bubblar.

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera andra märkens drivlinor här

63an

13:08:29, 12-09-2018

Vilka tillverkare hade termostat 1939? Snarare kylargardin, min Hudson-sexa sidspis hade bara kylargardin du får nog lyfta ur den där moderniteten! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.



torbjorn_forsman

15:50:08, 12-09-2018

Använd en avgasanalysator som kan mäta HC också, och titta på det värdet. CO och CO2 uppstår ju först vid förbränningen, HC finns redan i oförbränd bensin/luftblandning. I tveksamma fall kan det hända att de gaser som pyser ut från förbränningen inte innehåller CO utan bara HC, av de gaser som en normal avgasanalysator kan mäta.

Men det är väl i och med detta ganska troligt att det som bubblar i kylvattnet är vattenånga från lokal kokning någonstans, och inte förbränningsgaser som läcker ut till kylmanteln.

Hmm...Chevrolet och andra GM-märken hade termostat i kylvattnet redan från slutet av 20-talet. En del andra amerikanska biltillverkare laborerade några år med termostatstyrda kylargardiner innan de gav upp och även de accepterade en vattentermostat.
I en del piratreservdelskataloger stod det förr i tiden om en viss termostattyp att den bl a passade Chevrolet, alla modeller, 1931-1986 !

2 personer gillar det här inlägget.

63an

16:06:36, 12-09-2018

Tycker han ska ta bort termon å lära sej köra bil på riktigt :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

Mackowitch

19:19:24, 12-09-2018

Har faktiskt en termostat, en lustig modell med bimetalltjäder och ett dasslock i miniatyr. Den plockade jag bort för ett tag sen så den är oskyldig.
Ska se om jag får tag på något som kan mäta HC också.
Vad kan orsaka punktvis kokning? Det enda jag kan tänka mej är dåligt vattenflöde, men vad kan orsaka det lokalt?

63an

19:29:14, 12-09-2018

Om vi bortser från all skrivet tills nu hur tror du den är skött i kylsystemet av olika ägare den kan vara kalkad på olika ställen så en dunderkur för lösa bort lite koks kan vara en lösning, de är så vansinnigt svårt att bestämma färdriktning å råd! Enda som är säkert är ju att så gammal motor å de går så fint de brukar nästan inte höras på tomgång så var min 39a . Du har inget original värmeelement i den? Kolla de å om du har nån cirk. i systemet, man vet inte förrn man kollat! :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

magirus

19:35:41, 12-09-2018

Vet int hur de ser ut på din motor, men på Dodgekrigarna (Weapons Carrier) sitter det ett "rör" instucket i blocket, tror de va bakom vattenpumpen.
När detta rör rostat sönder fick man alla möjliga slags lustigheter vad kylningen beträffar.

1 person gillar det här inlägget.

RD350

20:55:52, 12-09-2018

Nog ett liknande rör som sitter i b18 topparna...

torbjorn_forsman

21:04:34, 12-09-2018

Jag har för mig att Björn Bergwik har skrivit en del om sönderrostade sådana rör i sina motorrenoveringsböcker från 30-talet.

2 personer gillar det här inlägget.

magirus

21:08:39, 12-09-2018

Hmmmm, jag ska försöka komma ihåg att kolla! :thummar:

magirus

09:14:39, 13-09-2018

Kollade igenom nämnda bok men tyvärr kunde jag int hitta nåt skrivet mer än som bildtext :sad:
Jag har maskerat röret med pilar

Bild

Kollade igenom det som fanns i samlingarna mina om DodgeWC-motorn men fann endast denna bild, tyvärr utan hänvisning/förklaring :huh:

Bild

Det kan väl iaf ge en fingervisning om var och vad att titta efter.
Då jag "byggde" min WC52 fick jag låna ett sånt originalrör att göra ett eget efter. Personen i fråga var mycket kunnig på dessa fordon och hävdade bestämt att jag var tvungen att kolla upp röret och mycket riktigt var det endast fragment kvar av det gamla.
Om jag inte minns fel var punktkokning ett av felen som uppstod då röret inte fördelade kylvattnet ordentligt.

3 personer gillar det här inlägget.

Zukram

09:53:37, 13-09-2018

Det kan mycket väl vara en spricka i en avgaskanal också. Jag upplevde den saken med en Saab V4-motor och det gav mycket märkliga resultat.
Du kan plugga hålet för förgasaren och provtrycka hela systemet med tryckluft via avgasröret kanske?

Annars låter det där röret väldigt misstänkt. Det kan mycket väl ha gett upp slutgiltigt i samband med mekande eller drifttagning i störst allmänhet.

/m

1 person gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

16:41:06, 13-09-2018

Det står några rader om vattenfördelningsröret i Bergwiks "Motorbåtar och båtmotorer" från 1938, i avsnittet om att konvertera en bilmotor till inombordare för båt. Där nämns att det där röret förmodligen är sönderrostat i en gammal bilmotor, och i vilket fall förmodligen bör ändras när motorn ska gå i en båt utan termostat och med mindre kylvattenflöde än i en bil.

1 person gillar det här inlägget.

magirus

21:10:24, 13-09-2018

Den boken hade jag inte :vissla:

Zukram

10:09:56, 14-09-2018

Bergwiks bokserie borde vara obligatorisk läsning för alla Maskinister :-)

/m

3 personer gillar det här inlägget.

Ivar Risslén

13:42:05, 14-09-2018

Jag har bara de för Bensin och Dieselmotorer inte den för " Motorbåtar och båtmotorer " . Jag läste i en annan gammal bok från den tiden att man skulle kolla det röret och byta det om det inte var bra för annars så kunde motorn koka.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.