sales@billjus.se skrev:Är det någon vänlig själ som vet vart man kan renovera, eller få tag i en beg, luftkompressor till en Volvo från 1976. Tar ca 30 min att få upp trycket, eller några andra ideer?
1) Vilken Volvomodell?
2) Vilken motor?
3) Vad är det för
kompressor?
Har du öppnat topplocken (2st) och kontrollerat ifall det är plantätningarna eller bladventilerna som läcker?
ifall dessa läcker är det enbart arbetstimmar som kostar, är den slutkörd i cylindern är det inget man borrar upp och stoppar i en överdimension
kolv, då byter man kompressor till en fabriksny eller begagnad från en lastbilsskrot eller från någon av oss här, det finns en marknadsplats där du kan annonsera/söka efter en ersättningskompressor.
Finns motorn i andra maskiner dyp dumper/lastmaskin/väghyvel/ vadsomhelst så används uteslutande sammalika kompressor som lastbilsmotorn har eftersom det är enklast, då ökar utbudet av objekt att titta på, täcker kompressormodellen in flera motormodeller så ökar utbudet X 10.
sales@billjus.se skrev:Systemet verkar inte läcka, inget pys, utan det är kompressorn som inte pumpar som den ska, om man fyller med extern
luft först, så fyller den efter det upp ganska snabbt och håller sedan trycket, men om man startar med tomma tankar tar det ca 30 min att få upp trycket.
Det sitter minst en backventill mellan pos där du fyller på luft via extern källa, kompressorns täthet kan du inte prova på det sättet utan du lär bryta upp ledningen mellan kompressorn och
backventil och peta dit ett T-rör eller dylikt OM du vill prova tätheten på backventilerna som sitter i cylinderhuvudet på kompressorn, är den sista backventilen (i cylinderhuvudet) tät kan du ändå inte tryckprova kolvringarna på detta vis.
Det enklaste är att öppna å kolla plantätningarna, och dessa tar nästan alltid slut när du öppnar backventilerna i cylinderhuvudet kontrollerar du bäst visuellt och som slutkläm kan du hälla på lite vätska och skapa ett litet övertryck under bladventilen med blåspistol, så har du koll efter det, plantätningen kan du hitta ark lite varstans, allt från mjölkpaketskartong (akutlösning) till BT / Jula / maskinförnödenhetsfirmor eller rena verktygssäljare typ Maskin&Verktyg / Momentum / Slangpressfirmor / Lastbilsreparatörer / Svecon / Lokal bilmekaniker, kanske Mekonomen har ?
Till en kompressor som sitter i F10/F12 76- finns det lite packningar i en sats som har Artnr: 3090471, (Volvo Pentanummer) kostar kanske 500:- att få hem i brevlådan.
Eftermarknadskompressor kartongny verkar kosta ca: 5.500:-