Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Renovera luftkomkompressor

10 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

sales@billjus.se

14:57:00, 09-11-2022

Är det någon vänlig själ som vet vart man kan renovera, eller få tag i en beg, luftkompressor till en Volvo från 1976. Tar ca 30 min att få upp trycket, eller några andra ideer?



johaniskogen

17:17:10, 09-11-2022

Kraftigt läckage?? Fyll systemet med en vanligt kompressor och lyssna efter pys osv...

sales@billjus.se

13:47:32, 10-11-2022

Systemet verkar inte läcka, inget pys, utan det är kompressorn som inte pumpar som den ska, om man fyller med extern luft först, så fyller den efter det upp ganska snabbt och håller sedan trycket, men om man startar med tomma tankar tar det ca 30 min att få upp trycket.

1 person gillar det här inlägget.

Dexxas

14:44:02, 10-11-2022

Titta hur luftfiltret till kompressorn ser ut först....om det är skitigt och tätt blir det väntetid.
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

Michael Meier

18:11:10, 10-11-2022

sales@billjus.se skrev:Är det någon vänlig själ som vet vart man kan renovera, eller få tag i en beg, luftkompressor till en Volvo från 1976. Tar ca 30 min att få upp trycket, eller några andra ideer?


1) Vilken Volvomodell?

2) Vilken motor?

3) Vad är det för kompressor?

Har du öppnat topplocken (2st) och kontrollerat ifall det är plantätningarna eller bladventilerna som läcker?

ifall dessa läcker är det enbart arbetstimmar som kostar, är den slutkörd i cylindern är det inget man borrar upp och stoppar i en överdimension kolv, då byter man kompressor till en fabriksny eller begagnad från en lastbilsskrot eller från någon av oss här, det finns en marknadsplats där du kan annonsera/söka efter en ersättningskompressor.

Finns motorn i andra maskiner dyp dumper/lastmaskin/väghyvel/ vadsomhelst så används uteslutande sammalika kompressor som lastbilsmotorn har eftersom det är enklast, då ökar utbudet av objekt att titta på, täcker kompressormodellen in flera motormodeller så ökar utbudet X 10.

sales@billjus.se skrev:Systemet verkar inte läcka, inget pys, utan det är kompressorn som inte pumpar som den ska, om man fyller med extern luft först, så fyller den efter det upp ganska snabbt och håller sedan trycket, men om man startar med tomma tankar tar det ca 30 min att få upp trycket.


Det sitter minst en backventill mellan pos där du fyller på luft via extern källa, kompressorns täthet kan du inte prova på det sättet utan du lär bryta upp ledningen mellan kompressorn och backventil och peta dit ett T-rör eller dylikt OM du vill prova tätheten på backventilerna som sitter i cylinderhuvudet på kompressorn, är den sista backventilen (i cylinderhuvudet) tät kan du ändå inte tryckprova kolvringarna på detta vis.

Det enklaste är att öppna å kolla plantätningarna, och dessa tar nästan alltid slut när du öppnar backventilerna i cylinderhuvudet kontrollerar du bäst visuellt och som slutkläm kan du hälla på lite vätska och skapa ett litet övertryck under bladventilen med blåspistol, så har du koll efter det, plantätningen kan du hitta ark lite varstans, allt från mjölkpaketskartong (akutlösning) till BT / Jula / maskinförnödenhetsfirmor eller rena verktygssäljare typ Maskin&Verktyg / Momentum / Slangpressfirmor / Lastbilsreparatörer / Svecon / Lokal bilmekaniker, kanske Mekonomen har ?

Till en kompressor som sitter i F10/F12 76- finns det lite packningar i en sats som har Artnr: 3090471, (Volvo Pentanummer) kostar kanske 500:- att få hem i brevlådan.

Eftermarknadskompressor kartongny verkar kosta ca: 5.500:-
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.

sales@billjus.se

12:34:53, 11-11-2022

tack för ert svar!
Kompressorn tar sin luft från insugningsröret, så den har inget eget luftfilter.
Volvo 58-60 årsmodell 1976, motorn heter THD-100, pankaksmotor
Kompressorn är 1-cylindrig, jag har frågat Volvo BM, ingen har samma kompressor, Volvo har tagit fram reservdelslista på den, men allt har utgått. Ytters få känner igen kompressorn tyvärr, till detta sitter också servopumpen monterad på kompressorn.

torbjorn_forsman

12:37:22, 11-11-2022

Vad är det för fabrikat på kompressorn? Samma delar kanske finns i andra kompressorer från samma tillverkare, även om de sitter på helt andra fordon än Volvo.

Michael Meier

17:34:46, 11-11-2022

Ja, men det är inget konstigt i en kolvkompressor oavsett om vevaxeln är förlängd, bevisligen fungerar vevaxeln som den ska (annars hade du nämnt det) packningarna tillreds för hand kolven är antagligen oskadad, kolvringarna vet vi inget om.

du lär öppna den för att överhuvudtaget få en bild om vad som felas och då kan du mäta cylinderdiametern, bygg inte upp en vägg av omöjligheter, det enda du sabbar av öppningen är plantätningar som du tillreder själv.
/Michael M

Michael Meier

18:17:53, 11-11-2022

77- är alltså en brytpunkt för kompressor i THD och HD (H=horisontal) så när man letar efter kompressorn via motorn dyker såklart den nyare (77-) upp, och den återfinns såklart i femtioelva varianter över hela världen.

Fråga blir då igen, vad är det för udda kompressor i den liggande motor THD/HD mellan 66-77?

Har du dryftat frågan med SLP ? support@slp.se eller 08 555 978 00

Bild
/Michael M

magloman

20:57:14, 12-11-2022

Bra om du lägger upp lite bilder på kompressorn också
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((