Holger Du kan nog vara lugn!
"Tallriken" ställer till med mycket:
- Deltar i lyftkraft (+/- beroende av flygläge: anfallsvinkel)
- Böjmoment i alla riktningar orsakat av acceleration/deceleration
- Aerodynamiska störningar på lyft- och styrytor. Skuggning
Säkert mer som jag inte kommer på just nu. Jag är motor- inte flygplankille.
All denna påverkan tar fpl-tillverkaren hand om i form av restriktioner i flyghastighet, på-/avdrag, stig-/sjunkhastighet, max hastighet i roll- och pitchled, tillåtna flyglägen och allt vad det mer kan innebära i jämförelse med ursprungliga fpl.
Försökte förgäves jämföra den vanliga SAAB 340B, passagerarplanet, med Flygvapnets S100B ARGUS, signalspaningskärran med takboxen.
Vill minnas att S100B hade begränsningar. Då har ändå takboxen troligen mindre påverkan på skrovet än tallriken.
Men som pensionär har jag inte tillgång till korrekta data. Det som står i i JANES World Aircraft och liknande publikationer verkar inte helt tillförlitligt.
Man måste gå till "pilotens flyg-handbok". Den är sanning och lag!
Då dyker det säkert upp andra termer än de jag använt ovan.