Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumFlyg

AVACS - stora påfrestningar?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera flygteknik här

Holger

14:52:16, 14-07-2015

Hejsan,

jag har alltid undrat över AVACS-flygplanen.

Bild
Originalets URL: http://forums.pelicanparts.com/uploads24/11271436876391.jpg

Just under start och landning måste ju flygplanskroppen utsättas för enorma påfrestningar som utgår från radarskivans vindmotstånd när den är lite snett bakåtlutad på grund av start och landningsvinkeln (kanske inte så mycket under start)?!

Någon som har lite koll på dessa?

Bild



cekstam

21:12:47, 14-07-2015

Det är nog inte värre än att den möjligtvis blir tyngdlös utifrån planets perspektiv under dom ögonblicken, luftmotståndet som trycker den bakåt är nog inte högre vid start/landning än vid marchfart. Bara okvalificerade gissningar från min sida.

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'

Holger

22:41:24, 14-07-2015

Nja den visar ju buken under landning och måste dra något fruktansvärt i det tunna hullet. Under march är den ju aerodynamiskare (frisbee).

magloman

00:53:23, 15-07-2015

är det inte en magnetantenn då, så dom tar av den vid start sen sätter pån efteråt?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.


ja-bond77

11:41:33, 15-07-2015

:mrgreen:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

MN

20:02:04, 15-07-2015

Holger: Disken är nog inte bara popnitad i ytterhöljet... F ö kan man ju ha större grejor på ryggen http://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q= ... 9662216760

MN


jcb3cx

13:40:01, 19-07-2015

Talleken må jo tåle mye krefter ; på spørsmål om hva talleken var til svarte min fru helikopterlandingsplass !
Jcb

1 person gillar det här inlägget.

JOLOF

18:20:51, 19-07-2015

Holger Du kan nog vara lugn! :thumme:

"Tallriken" ställer till med mycket:
- Deltar i lyftkraft (+/- beroende av flygläge: anfallsvinkel)
- Böjmoment i alla riktningar orsakat av acceleration/deceleration
- Aerodynamiska störningar på lyft- och styrytor. Skuggning

Säkert mer som jag inte kommer på just nu. Jag är motor- inte flygplankille.

All denna påverkan tar fpl-tillverkaren hand om i form av restriktioner i flyghastighet, på-/avdrag, stig-/sjunkhastighet, max hastighet i roll- och pitchled, tillåtna flyglägen och allt vad det mer kan innebära i jämförelse med ursprungliga fpl.

Försökte förgäves jämföra den vanliga SAAB 340B, passagerarplanet, med Flygvapnets S100B ARGUS, signalspaningskärran med takboxen.
Vill minnas att S100B hade begränsningar. Då har ändå takboxen troligen mindre påverkan på skrovet än tallriken.
Men som pensionär har jag inte tillgång till korrekta data. Det som står i i JANES World Aircraft och liknande publikationer verkar inte helt tillförlitligt.

Man måste gå till "pilotens flyg-handbok". Den är sanning och lag!
Då dyker det säkert upp andra termer än de jag använt ovan.

1 person gillar det här inlägget.