Ja konstiga fel är inte ovanligt men detta då? Jag fick in en fyrhjuling, Polaris Sportsman 800 som startade för att sen direkt stanna. Den har varit inne på verkstad för rep och dom har sagt typ: Byt tändstift så blir den bra och det gjorde dom utan nån skillnad till det bättre. Nån trodde att det var startdrevet som var kasst... Den sköt så kraftigt i vevhuset att oljestickan for iväg ena gången och oljefiltrets packning flög ut nästa gång. Den var helt enkelt farlig att försöka få igång! Efter lite felsökning så kom jag på att när den precis startat så försvann kompressionen på bägge cylindrarna så den stannade. Nästa gång man försökte starta så gick motorn runt utan komp och startdrevet tyckte inte riktigt om det. Om man väntade några minuter så gick den igång igen för att sedan stanna kompressionslös igen osv. Till sist kunde den tydligen starta för att sedan gå som den skulle... Felet är att övertrycksventilen till oljesystemet sitter fast i stängt läge. Så fort man startat och oljetrycket kommer så stiger det så högt att dom hydrauliska lyftarna öppnar alla ventilerna lite så den stannar... Det är felet!
Hur sen då fixa detta??? Som första åtgärd så skruvade jag loss bult och fjäder för att sedan försöka få ut själva kolven i övertrycksventilen. En magnet hjälpte inte. Att starta motorn utan bult och fjäder hjälpte inte heller...Jag behövde en check så det verkligen var detta fel så jag tog bort oljefiltret och startade, nu fungerade den tills jag stängde av den några få sekunder senare. Hur kommer man åt den här kolven/övertrycksventilen tro? Efter lite koll i manual och sprängskiss fann jag inget annat råd än att ta ur motorn för att sen försöka ta isär tills det går att komma åt kolven från andra hållet. Här tar mina elever på skolan över! Det blir ett projekt som ligger i linje med kursen MC/ATV/småmaskiner.
Här är motorn precis urtagen från maskinen.
Två stolta elever av fyra som gör detta jobb.
Man kan skönja (ev) själva kolven i gaveln av oljepumpshuset
Med hjälp av en L-nyckel och en avsågad m4 skruv så fick vi ut kolven/övertrycksventilen bakvägen. Jag är lite osäker på varför den satt fast men dels är motorn reparerad vid ett tidigare tillfälle och dom har använt på tok för mycket blå packningssilikon, det låg här ock var i hela motorn... Sen låg det väldigt mycket metallflakes i bla oljesilen från föregående haveri. Tydligen byttes hela vevaxeln då? Nu går kolven lätt och fint igen, det är bara montering kvar. Eleverna monterar "by the book" dom får helt enkelt leta upp monteringsordning, timingmärken, åtdragningsmoment mm.
Fortsättning lär följa...