Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Läckande blockpackning, CF Moto U force 800

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera ATV/UTV här!

bengt jansson

16:20:44, 18-12-2022

UTV 800 CC läcker olja mellan blockhalvorna. Packningen är i princip borta mellan två skruvar. Tydligen ett fel som åtgärdats genom att man bytte till stålpackning från årsmodell -2018 detta är en 2017.
Att ta ur motorn och klyva den är just nu inget alternativ utan det får bli en fullagning. Tanken vi har är att helt tömma den på olja. Avfetta området där packningen är borta och så spackla / applicera JB weld i två omgångar för att få en oljetät tätning. Sedan för att förstärka lagningen bygga på med ett lager stålplast ex loctite 3463 runt flänsarna på blockhalvorna. Som sagt , att göra det by the book är inte aktuellt nu.
utan håller en fullagning är vi nöjda. Någon här kanske har förslag med annat kemiskt för att täta läckan utifrån. JB weld tål både olja bensin etc samt den temperatur som blir i blocket. Verkar också ha hög draghållfasthet och fäster på det mesta . Alternativt vi skippar den och bara använder stålplast!
Bild



torbjorn_forsman

19:03:22, 18-12-2022

Loctite 518 kan också vara värd att prova med. Egentligen avsedd som flänstätning, men kan fungera att smeta utanpå också.

bengt jansson

20:47:06, 18-12-2022

Frågan är vad som biter fast bäst på aluminium .
Jag beställde den här också . Den lufthärdar. Får testa lite på någon gammal al- kåpa när tuberna kommer hem .
J-B Weld Blue Silicone Gasket Maker & Sealant är ett RTV (Room Temperature Vulcanized) silikonpackningsmaterial designat för användning i mekaniska sammansättningar, tätning och limning av ojämna ytor. Vid härdning, som sker när produkten utsätts för fukten i luften, bildar silikonen en seg, vattentät tätning på de flesta ytor. Den kommer inte att krympa eller spricka, den motstår väderpåverkan, är sensorsäker och är utmärkt för många fordonstillämpningar.

G-son

20:50:14, 18-12-2022

Sett ett antal såna försök till tätning. Kan inte minnas ett enda som varit framgångsrikt.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

bengt jansson

20:57:01, 18-12-2022

Det sista som ger upp är hoppet . En icke förstörande lagning med klet och smet kostar inte mycket. Funkar det i några månader så är vi nöjda . Funkar det inte så tar vi nya tag

magloman

20:58:15, 18-12-2022

biltema kemisk metall funkar nog
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

torbjorn_forsman

21:01:23, 18-12-2022

Om man ska göra om lagningen ordentligt senare, bör man undvika klet och smet som är baserat på silikon, eftersom de sprider silikonolja omkring sig som gör det omöjligt för annat klet att fästa ordentligt hur noga man än försöker rengöra.
Ska man ändå använda nån slags silikonmassa så bör man välja en som INTE luktar ättika medan den härdar, det är ett gott tecken. Tvåkomponent brukar vara säkrare än enkomponent.

Loctite 518 som jag föreslog, har jag för mig är akrylbaserad.

1 person gillar det här inlägget.

bengt jansson

21:12:34, 18-12-2022

Du har en poäng där , går nog på kemisk metall direkt . Någon oljedroppe då och då kan jag tolerera ifall det inte skulle bli 100% tätt. Då vi inte kan ta ur motorn och dela den just nu är alternativet att lämna in den på verkstad . Kostar mer än vad hela utv är värd

bengt jansson

15:47:39, 24-04-2023

Uppdatering och avslut! Lagningen jag gjorde i December håller tätt och idag skruvade jag tillbaka skyddsplåtarna. Det blev en bockad plåt , några tätningslister och så fylldes utrymmet med packnings silicon som inte hårdnar . Inte så snyggt , men syns inte under skyddsplåtarna .
De 40.000 som verkstan skulle ha för jobbet att byta packning kan jag ha roligare för :grin:
Bild

3 personer gillar det här inlägget.