Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Motorn stannar efter ett tag/blir varm

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera ATV/UTV här!

winston2

08:19:30, 10-08-2023

Gäller en Lonic Hunter 250
LC 177FMM
Årsmodell 2005
Startar direkt men efter att ha kört ett tag stannar motorn/blivit varm
Finns då ingen gnista på tändstiftet
När motorn har kallnat startar den direkt
Har bytt tändstift
Tacksam för hjälp

Bild
Bild



torbjorn_forsman

09:35:43, 10-08-2023

Ohmmät spolarna på tändplattan (inte trefaslindningen för batteriladdning utan de två spolarna som är kopplade till CDI) både i varmt och kallt tillstånd. Ohmmät två gånger på varje lindning och byt polaritet på multimetern mellan mätningarna, om det inte blir samma värde oavsett polaritet är det något skumt.

Ohmmät tändspolens högspänningslindning på samma sätt.

Om du har tillgång till RCL-mätare eller induktansmätbrygga kan det vara bra att kolla induktans och förlustfaktor i spolarna, på så sätt upptäcker man mycket lätt ev kortslutna varv även om inte tillverkaren har gett några specar för normala värden. Gamla tv-reparatörer kan ev ha ett enkelt instrument för att testa högspänningstransformatorn i tjock-tv, den kan också vara användbar i såna här fall om man inte får tag i någon riktig RCL-mätare.

Prova att värma och kyla tändspole och CDI med t ex hårtork resp kalla blöta trasor eller kylspray och se om du kan framkalla eller bli av med felet på det sättet.

Avsyna allt kablage som har med tändplatta, CDI och tändspole att göra, leta efter avskavd isolering, glappande eller dåligt pressade kabelskor, ärgade ställen och annat tvivelaktigt.

G-son

11:00:26, 10-08-2023

Hur lång tid tar det innan gnistan kommer tillbaka efter den lagt av? 2 minuter, 20, två timmar?
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

winston2

11:51:46, 10-08-2023

Går tills den blir riktigt varm. Fläktarna/kylningen styrs manuellt med strömbrytare och är påslagna. Startar så fort den blir kall, känner mycket svag värme om jag lägger handen på cylindern

G-son

12:24:07, 10-08-2023

När den stannat skulle jag snabbt plocka loss CDIn och slänga in den i frysen fem-tio minuter (eller kyla den med kylspray - dyrare men går göra med den på plats oavsett hur långt man hunnit åka från frysen), sedan sätta tillbaka den och se om en startar trots att allt annat fortfarande är varmt. Torbjörn har gett mycket bra tips för felsökning av hela systemet, min erfarenhet från temperaturkänsliga CDI-system är att det brukar vara CDIn så jag skulle nog börja i den änden. (Eller så skulle jag koppla på oscilloskopet för att se vad som ändras när gnistan försvinner, om det bara är det som kommer ut ur CDIn eller någon signal/matning in till den, men de flesta har inte oscilloskop och även om man får ett tydligt resultat så visar det bara VAD som händer, inte nödvändigtvis exakt VARFÖR, det behöver fortfarande tolkas.)
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

björken

17:54:07, 10-08-2023

Vi hade samma fel på en suzuki quadrunner 160, då var det "statorn" på tändplattan som var dålig.

winston2

11:13:40, 27-01-2024

Lonic Hunter 250. Moror LC 177 FMM eller J5 177 FMM
Har fortfartande problem med att motorn stannar efter 15 – 20 minuter. Startar igen efter att motorn kallnat
Har bytt tändstift, tändspole och CDI
Läste om liknade problem i ett annat inlägg: när man kör maskinen varm så stannar den automatiskt pga överhettningsskydd
Om det finns ett överhettningsskydd var kan den då vara placerad i mitt fall

torbjorn_forsman

12:40:40, 27-01-2024

Det syns ju inget överhettningsskydd på elschemat tidigare i tråden. Om det finns ett sådant så borde det elektriskt sett ligga parallellt med dödarknappen "engine stop sw", så du skulle kunna ohmmäta mellan ledningen som går från den till CDI och jord, och se om det är någon skillnad på mätvärde när motorn är kall resp då den är varm och har stannat. Mät med båda polariteterna, och om din multimeter har diodprovningsfunktion, notera både värde från diodprovning och från ohmmätning.

Eftersom den tycks ha två tändspolar anslutna till var sin utgång på CDI, så borde tändspolefel vara uteslutet, en trasig tändspole borde inte få motorn att stanna utan bara att gå på en cylinder.

Har du mätt på spolarna på tändplattan enligt förslag i inlägg #2 ? Avsynat allt kablage som kan vara inblandat?

Provat att punktkyla olika detaljer och se om någon av dem verkar vara temperaturkänslig.

winston2

11:32:57, 29-01-2024

Elschemat som finns i manualen stämmer inte. Motorn är encylindrig och det finns bara en tändspole. Kylningen består av 2 stycken fläktar och manövreras med strömbrytare på vänster handtag. Även dom saknas i elschemat

björken

17:55:39, 29-01-2024

Elschema eller inte så har du ju fått bra tips i tråden om vad som ska kollas (tändplatta / stator) och hur det ska göras. Tills du bekräftat att den delen funkar bra är det meningslöst att gå vidare.

1 person gillar det här inlägget.