Det tråkiga är att man är näst intill chanslös i många ärende mellan stora företag och småföretag / privatpersoner. Uppdrag granskning eller något liknande gjorde en riktigt belysande film på detta för flera år sedan. Man parkerar en bil på en innergård. Bilen står lagligt eftersom parkering-förbjuden-skylten stod längre in. Man har en bil parkerad på gatan med tidkodad kamera som filmar allt, alltså redan innan man parkerar på innergården. Man ringer och tipsar parkeringsbolaget om den "felparkerade" bilen. Bolaget kommer. P-Nissen sitter i bilen i sex minuter innan han går ut med en färdigskriven bot (enligt programmet får de inte sitta i bilen, boten får inte vara färdig när de går ur bilen och det måste kontrolleras två gånger med minst tio minuters mellanrum. Plus att bilen stod lagligt!) När P-Nissen sätter på lappen kommer "bilägaren" springande och börjar diskutera, som en privatperson, med P-Nissen men han bara går därifrån.
Sedan börjar cirkusen. P-bolaget flyttar skylten, så enligt nya placeringen stod bilen olagligt. TV-bolaget
driver allt som en privatperson, men givetvis ignorerar P-bolaget dem helt. Till slut ska det bli domstolsförhandlingar. Då måste båda parter lämna in sina bevis. TV-bolaget lämnade in sina tidskodade filmer och all övrig bevisning. Solklart fall att P-bolaget har gjort hur många fel som helst. Men då tar P-bolaget och drar tillbaks sin stämningsansökan och slipper allt ansvar.
Hade en privatperson, utan tidkodad film, hamnat i denna situation hade han blivit fälld eftersom P-Nissen är mer trovärdig än privatpersonen.
Ska "privatpersonen" få någon ersättning för all tid och allt obehag han har utsatts för så får han stämma P-bolaget med alla kostnader och risker detta medför.
Hur mycket har detta fall kostat samhället? P-bolaget har
medvetet stämt någon på helt felaktiga grunder. Ändå vidtar samhället inga straff eller åtgärder mot P-bolaget.
En annan sak som är skrämmande i rättstvister mellan stora och små bolag. En person jag känner mycket väl har ett tvåpersonersbolag. De blev uppringda av en försäljare om att vara med i någon företagskatalog. För att göra en lång historia kort så tackade kunden nej, men fick ändå en faktura på 6000 kr. Kunden hade dock all dokumentation, inklusive mail-loggar på när han sa att han inte ville ha tjänsten (i tid för ångertiden) och ljudinspelning på hela samtalet med försäljaren. Bolaget valde ändå att driva det till tinget. Det var inte förrän kunden lämnade in sin bevisning som bolaget drog tillbaks sin stämning. Än en gång så fick det lilla bolaget stå för alla sina kostnader och obehag.
Det som dock var sjukt i den här historien var att det lilla bolaget var
tvungen att ha sin representant på plats i tingsrätten vid förhandlingarna medan det stora bolagets representant kunde vara med via telefon.
Lika inför lagen???
Vad skönt att det löste sig så smidigt för er, Leif.