Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderFastighetsbelysning

Fulel, bara lite

49 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera fastighetsbelysning här, yttre och inre, klassik belysning och LED



jpd

09:39:31, 08-09-2022

torbjorn_forsman skrev:
bonnen513 skrev:Hur mycket ström kan man få i sig om man är bra jordad när man gör så?
Tycker det låter lite lurigt


Aktuell spänning delad med multimeterns inre resistans. T ex 230 V / 10 Mohm = 23 uA. Det är alltså mindre en tusendel av den ström där en jordfelsbrytare löser ut, och på sin höjd en femtiondel av den ström där det möjligen börjar kittla i fingrarna.


Det här skulle jag aldrig rekommendera. Om multimetern står inställd på strömmätning, eller om testproberna sitter fel - ZAP!

torbjorn_forsman

10:55:20, 08-09-2022

jpd skrev:
torbjorn_forsman skrev:
bonnen513 skrev:Hur mycket ström kan man få i sig om man är bra jordad när man gör så?
Tycker det låter lite lurigt


Aktuell spänning delad med multimeterns inre resistans. T ex 230 V / 10 Mohm = 23 uA. Det är alltså mindre en tusendel av den ström där en jordfelsbrytare löser ut, och på sin höjd en femtiondel av den ström där det möjligen börjar kittla i fingrarna.


Det här skulle jag aldrig rekommendera. Om multimetern står inställd på strömmätning, eller om testproberna sitter fel - ZAP!


Det har man i ryggmärgen att kolla innan. Och en sån här sak gör man ändå inte om man är jordförbunden. Har man ett jordat föremål i sin närhet, så mäter man såklart mot det istället för att utnyttja den kapacitiva kopplingen som jag beskrev.

jpd

11:19:11, 08-09-2022

Tänkte mest att detta var i en fråga om hur man kan skilja L från N.
Risken finns att den som inte vet det - heller inte har kunskaperna att skilja (ett potentiellt dödligt) test från ett kittel i fingrarna.

Åtminstone inte innan det hänt, och efter kan det vara försent beroende på vilket det var.
Vill gärna ha kvar maskinisterna i livet... :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.