Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Utgödslingsaggregat rotationsriktning?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

mimeck

17:31:12, 29-11-2023

Hämtade ett gammalt utgödslingsaggregat som förvarats i en lada i många år. Blev troligen utbytt för att vi fick tillgång till ett större och bättre.
Har ett litet projekt där jag tänkte använda aggregatet tillfälligt.

Har hängt på motorskydd/strömbrytare för att kunna köra. Kommer från ett annat projekt så det hänger bara där med ett spännband nu.

Verkar som att motorn går och pumpar olja men jag funderar på vilket håll motorn ska rotera. Har inte kopplat ihop saker riktigt så det sprutar olja just nu men jag tyckte den roterade medsols innan oljan kom.

Ett annat aggregat som jag fick ge upp roterade motsols enligt en pil på motorn.


Den verkar ju som sagt pumpa men jag vet inte om rotationsriktningen är viktig.

Bild



BM425

18:12:41, 29-11-2023

Det sitter nog en vanlig kugghjulspump i ett sådan aggregat. Det kan bara pumpa olja på ett håll för att fungera riktigt.

Om du inte hittar någon pil på motorn...
Tag av fläktkåpan o snurra motorn för hand så med öppen tryckledning så bör du kunna lista ut vilket håll den ska snurra på.
Senast redigerad av BM425 18:31:31, 29-11-2023, redigerad totalt 1 gång.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

3 personer gillar det här inlägget.

bonnen513

18:15:53, 29-11-2023

om aggregatet är komplett med ventil o allt och det kommer olja ur rören så går det åt rätt håll

3 personer gillar det här inlägget.

mimeck

18:32:57, 29-11-2023

Ok. tack

akkamaan

23:17:16, 01-12-2023

Om det är en kugghjulspump så kan man bara genom titta på pumpens in- och ut-lopp i förhållande till motoraxaln se vad som är rätt rotations när pumpen roterar åt rätt håll
Ska se om jag hittar en bild på detta
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

akkamaan

23:55:15, 01-12-2023

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

4 personer gillar det här inlägget.

mimeck

14:36:56, 02-12-2023

Tack men jag har fått igång det nu.

Problemet var att jag inte ville ta isär aggregatet.
Nu går det iallafall.

Hade hoppats att jag skulle kunnat ha kvar vändarventilen (utgödsling) och ändå använda ventilpaketet som jag hängt på. Det är bara två dubbelverkande ventiler som jag rensat från grus och annat. Det paketet hade inte förvarats på rätt sätt.... Lyckades inte få vändarventilen att låsa sej åt ett håll så jag tog bort den och kopplade in det andra paketet rätt på hydraulpumpen.

1 person gillar det här inlägget.