Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hydrauliken på väg bort?

47 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan

23:05:35, 20-01-2024

Detta dök upp på ett annat nyhetsflöde. En 100% elektrisk lastmaskin ombyggd från en Volvo L110. I stället för hydraulik så används elektriska linjärmotorer (cylindrar) som åter laddar batterierna vid sänkrörelser
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

3 personer gillar det här inlägget.



Jac

00:02:58, 21-01-2024

Intressant video.
Jo så är det, framförallt elmotorerna har knaprat marknadsandelar på hydraulmotorerna i många år. T.ex. klippmotorena på John Deere’s golfklippare.

På cylindersidan har det varit väldigt sparsamt med övergång till el förutom mindre ställdon/linjäraktuatorer.

Volvo visade för några år sedan en helelektrisk minigrävare EX02 men jag tror knappast den regenererade.
https://youtu.be/kV1T5tEgZPA?si=2vD4aBG1aPahCavf


Tror jag hörde om nån kajkran med stora kulskruvar som byggdes sent 90-tal.

Går vi långt tillbaka i tid (50-tal) så byggde LeTorneau hjullastare och andra stora maskiner utan hydraulik, alla funktioner inklusive hjulmotorer var elektriska men det drevs ju såklart av en dieselgenerator. Många var bara experiment/prototyper. Extremt grovt tillyxade grejor med stora DC motorer (möjligtvis gjorde dom motorerna själva också).

Letorneau timmerlastare byggdes tydligen ända in i modern tid: https://youtube.com/shorts/FyXqvn69-Gc? ... EFhOpSoOy8
https://mining.komatsu/docs/default-sou ... d510b6b_28
T.o.m. midjestyrning är elektrisk med ett stort segment av en kuggkrans.

2 personer gillar det här inlägget.

Jac

00:19:59, 21-01-2024

För inte så länge sedan såg jag nån linjäraktuator som inte var baserad på kulskruv men istället på nån form av tättpackat spel med kevlar flatrem eller nåt sånt inne i tuben. Försökte hitta den igen häromdagen men gick bet.
Det måste ju nästan vara nåt sånt här om man ska kunna regenerera. Eller är det bara en kulskruv med brant gäng?

akkamaan

00:22:20, 21-01-2024

Eftersom cylinderdrift pga oljeläckage är ett stort problem på applikationer med mestadels statisk last så kan dessa linjörmotorer tillhandahålla i princip drift fri lasthållning och borde kunna påverka vidareutvecklingen av till exempel hydrauliska teleskopkranar och korglyftar inklusive deras stödben.
Vad gäller hamnkranar så är den internationella hamnindustrin föregångare när det gäller miljötänk och fossilfria kranar och container lyft truckar. Finsk-ägda företag, t ex Kalmar, har en hel del fingrar med i det spelet...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.

Jac

00:36:49, 21-01-2024

Nja jag vet inte om hamnindustrin är nån föregångare på miljötänk direkt, dom kranarna har ju varit elektriska i alla år men det var väl snarast för att dom är stationära eller bara kan köra på en kort räls vilket har gjort att man har kunnat koppla en strömkabel rätt på. Billigare i drift och mindre service. Snarare började dom gå bort från traditionella eldrivna lyftkranar med lång lyftwire och över till hydrauliska materialhanterare med bom när dom blev tillräckligt stora, såsom Multidocker, Sennebogen och Mantsinen. Multidocker gick väl konk men Mantsinen bygger bara större och större maskiner med klassisk hydraulik. Poängen med dom här maskinerna är väl att du lyfter rätt i bommen och kan då svänga snabbare och mer kontrollerat än en klassisk kran där lasten hänger och dinglar i en wire. Snabbhet går just nu före miljötänk där men det kommer väl nya elektriska prylar där också om några år.

3 personer gillar det här inlägget.

bm1113

02:02:38, 21-01-2024

Helt klart intressant att se och även intressant diskussion med :thummar:
Det intressanta när det gäller Hjullastaren blir ju att se hur de löser de snabbaste justeringarna likt Lastarmfjädring och Till exempel näsan i framrutan påfrestningar där acumlatorer mm kan behöva gå in på Hydraulik.
En smart sak vore ju förövrigt om det i jämfört med Hydraulik gick att koppla ström från en annan källa direkt på dessa motorer för att kunna nödsänka/ lyfta vid andra haverier
Men helt klart kul att det utvecklas. För som sagt mycket är äldre en man tror sedan har en annan uppfinning kommit och blivit dominant :thummar:
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113

2 personer gillar det här inlägget.

ja-bond77

07:51:35, 21-01-2024

Nån som vet något hur det gick med norrhydros regenereringssystem? Fattar fortfarande ännu inte idag hur detta alls är möjligt... Tror nog man har i gång dieselmotorn ännu idag på skotarna när man lastar av så det verkar inte ha slagit igenom...
Amazing energy saving for hydraulic machines
https://www.youtube.com/watch?v=qEUYtT-CWuo
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.

Jac

10:26:22, 21-01-2024

Vad jag kan se verkar det vara multikammar cylindrar. Man kör på konstanttryck och reglerar hastigheten så långt så möjligt med att koppla in olika antal kammare. Vid sänkning av last går energin in i tryck linjen igen och används direkt av nån annan funktion eller lagras upp i ackumulatorer.
https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT02.pdf

Motsvarande teknologi för hydraulmotorer kallas Secondary Control och har existerat i några decennier. Secondary Control utvecklades kanske främst för att kunna reglera stora saker ruggigt snabbt men den regenererar den också. Namnet Secondary Control syftar alltså på att man styr hastigheten enbart med motorn.

Edit: Man styr inte hastigheten genom att reglera deplacementet på motorn, man styr vridmoment. Motorn matas bara med konstant tryck. Genom att låta en en riktigt snabb regulator styra hastigheten genom att hela tiden balansera vridmomentet till att hålla en viss hastighet. Man ger alltså en signal om önskad hastighet och sen balanserar regulatorn vinkling (typ 100 gånger i sekunden) för att uppnå just den hastigheten. Ruggigt effektiv maskin för att reglera stora maskiner snabbt. Regenerering får man på köpet.

Samma princip gäller för multikammar cylindern, man matar med konstanttryck och växlar antal kammare för att uppnå rätt hastighet men eftersom ett diskret antal kammare inte blir lika noggrant så regleras en del av flödet med ventil också.

I bägge fallen är det möjligt att regenerera plus att man i stort sett slipper strypföluster över ventiler.

1 person gillar det här inlägget.

nimbus

15:35:25, 21-01-2024

Kulskruvar funkar nog bra till generering då dom aldrig är självhämmande samtidigt borde det finnas en broms till skruven när den skall stå still med last. Eller kan man sköta det elektriskt?
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

15:50:01, 21-01-2024

Motorerna som används här är väl s k borstlösa likströmsmotorer (BLDC), dvs egentligen en synkronmaskin med permanentmagnetrotor, kombinerad med en växelriktare. Om växelriktaren lägger ut likström till motorns statorlindning, så kommer den att låsas fast.

1 person gillar det här inlägget.

nimbus

15:56:19, 21-01-2024

Drar det någon ström vid en sådan låsning?
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

AN

16:22:07, 21-01-2024

Denna modellen har jag läst användes i något försök med elektriska "hydraul cylindrar" på någon grävmaskin. Är det inte sådana som används på Volvon i klippet tidigare i tråden? Tillbaka till lingrävare :smile:
https://www.riserobotics.com/technology

1 person gillar det här inlägget.

Göran Ekman

16:53:01, 21-01-2024

Den här tråden fick mig att minnas en annan tråd på forumet. Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor..
Hel elektriskt i liten skala.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.

Jac

17:05:41, 21-01-2024

AN skrev:Denna modellen har jag läst användes i något försök med elektriska "hydraul cylindrar" på någon grävmaskin. Är det inte sådana som används på Volvon i klippet tidigare i tråden? Tillbaka till lingrävare :smile:
https://www.riserobotics.com/technology


Bingo! Det var den jag hade i åtanke i post #3.


Här var en bra video med förklaring på hur det funkar. Måste ses! :smile2:


2 personer gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

19:07:27, 21-01-2024

nimbus skrev:Drar det någon ström vid en sådan låsning?


Ja. Om man vill att motorn ska bromsa fast upp till ett visst moment, krävs exakt samma ström genom lindningarna som då den går som motor och levererar samma moment. Sen blir ju spänningen lägre vid bromsning eftersom motorn inte ger någon mot-EMK då den står stilla, och därmed blir också effektförbrukningen lägre.

2 personer gillar det här inlägget.