Alla cylindrar har nån form av "gland-nut" (jag brukar kalla den topp-mutter eller cylinder-lock på Svenska). Samtidigt så behöver kolvstången ha något mindre
diameter än själva kolven. Topp-mutter för en enkelverkan cyinder av den typ du har behöver topp-muttern för att förhindra att kolven skulle kunna tryckas ut av hydraulkraft. Genom att vi nu egentligen har en
dubbelverkande design på cylindern så använder vi den som
enkelverkande.
Olja kommer allt såsmåningom att läcka förbi kolvtätningen. och för att förhindra "hydarul-lås" på kolvstångssidan av kolven så måste den oljan som läckt förbi kolvtätningan kunna ta sig nånstans och det blir i det här fallet ett externt
läckage ner på marken. Ett sätt attförhindra externt läckage vore att ha en dräneringsslang ansluten på minussidan som leder oljan direkt till tank-retur. Rent operativt så blir det ingen skillnad på funktionen.
Din
toppmutter ser ut att ha spår för tätningar, och därigenom är det möjligt att samma cylinder används för en dubbelverkande funktion. Så klart ganska kraftlös på inåtgående. Inåtgående funktion skulle inte kunna hantera nån egentlig last annat än egenvikten samt en fotplatta på t ex ett
stödben. Då skulle det också krävas ett länk-öra eller åtminstone en
gänga längst ut på kolvstången. Jag antar att din
kolvstång är helt slät ända ut till änden så när du tog isär såkunde du efter att ha lossat topp-muttern dra den direkt av kolvstången.
Hur ser yttre änden up på kolvstången?
Hur uppmärksammades du om att du behövde täta om kolven? Var det externt läckage, droppande olja eller att kolven inte höll "trycket"?
Så som svar på din fråga så ska det inte vara några egentliga tätningar inuti topp-muttern. Däremot så bör den ha en stödbussning som kan vara av plast eller brons för att förhindra mekanisk nötning på kolvstången. Det kanske är den stöd-bussningen som försäljare kallar "
tätning"??
Att skära bort svetsen var helt onödigt. Själva tätningen på kolven sitter mellan de svarta och gröna stödringarna. Stödringarn som är av lite styvare "plast" är splittade så att de enkelt kan krängas på. Gummitätningen kan krängas på från sidan där svetsen satt. För att förenkla detta så är båda ändarna av kolven fasade/konade.
Vad som är bekymmersamt är skadorna på kolven och stödringarna uppkommit...
Finns det motsvarande skador inuti cylinder röret? Eller Är detta kanske nåt som uppstått i nåt "
skruvstäd" när du skar bort svetsen?