Maglo ger den goda lösningen.
Så funkar dynamometrar hos fordonstillverkare över hela världen. Med undantaget att bromsskivan ersätts med en
generator som matar bromseffekten till nätet. Plus att det finns mätdatorer så man kan få hur vackra och komplicerade tabeller och kurvor som helst.
För enstaka mätningar fungerar en roterande trumma med ett viktbelastat bromsband som ger ett definierat antal newtonmeter. När trumman roterar börjar den glöda och så är det slut på den mätningen.
Då får man svetsa dit en invändig kant så att man kan hälla kylvatten i trumman så att den håller sig lagom sval, dvs 100 C. Vattnet kokar och man får öppna lagom med kylvattentillförsel.
När Albin motor byggde båtmotorer var det inte ens så noga. Dom pressade en planka mot svänghjulet tills varvet sjönk och motorprovaren avgjorde om den var tillräckligt stark eller inte.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.