Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Stängsla uppepå stengärdsgård mot vildsvin

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med djuren att göra här

rocholas

13:23:23, 29-04-2020

Hej,

Hur gör ni där det finns en hög bra jämn befintlig stengärdsgård.
Räcker det med en tråd eftersom grisarna inte är så benägna att hoppa?
Sätter ni tre trådar även där ala 75 45 20?



PeterR

20:35:57, 29-04-2020

Ska Du stängsla för vildsvin är det bättre att hålla sig till två trådar, lågt, 20 och 40 cm. Då kliver övrigt klövvilt bara över istället för att riva ned. Vore jag Du skulle jag prova med bara en tråd på ytterkanten av stengärdsgården. Grisar hoppar utomordentligt bra, men är normalt extremt känsliga för el, men det finns precis som hos människor individer som det inte hjälper på.

kimmen

22:02:31, 29-04-2020

Jag har kommit fram till att 30 och 60 cm passar mina j*a svin, men jag sätter också en parallellt med den nedre tråden, alltså tre trådar, två linor och en aluminium som är parallell med den nedre ca. 15 cm ut
Linorna har jag för att viltet ska se trådarna, annars är dom inte så bra, snön tynger ner dom
Så här har jag över allt och det fungerar utmärkt, inga problem
Och naturligt vis stängselfjädrar som spänner trådarna
Och alltid en gnistlängd på minst 3 -4 mm när man jordar tråden
Om pyamasgrisarna kryper under så lockar honan tillbaks dom har jag märkt på spåren i snön
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.

PeterR

22:12:13, 29-04-2020

Precis som Kimmen skriver skall det vara väl spända trådar. Helst försträckt galvtråd. Den håller bäst. Sån där tråd i form av rep, snöre, wire eller band gjort av plast är skräp, och bör överlåtas till hästfolk som inte begriper bättre, men kan vara ett alternativ till tillfälliga hägn.

kimmen

07:59:06, 30-04-2020

Ett problem med din stengärsgård, den jordar nog inte grisen ordentligt om den står på torra stenarna
Då går den nog bara igenom, så en extra jordtråd kanske behövs
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.