Går kursen "projekt och företagande" nu sista året i skolan och vi har fått i uppgift att räkna på en egen firma av olika slag, och jag har räknat lite på att ha en
traktor med
redskap för att kunna köra vägunderhåll och hyra ut sig med traktor + förare till bönder.
Saker som ska inhandlas: Traktor 350´kr, vikplog 97.5´kr, sandspridare 40´kr, vägsladd 90´kr, buskröjare 40´kr, sopmaskin 60´kr, sidovinge 55´kr och en
kärra 40´kr vilket ger 772 500 i inköpspris. (Vissa saker är räknade som begagnade och vissa nya samt lite gissningspris)
Sedan har vi räknat med att man har tjänat ihop 50´kr sedan innan så det är start kapital alltså behöver jag ta ett lån på 722 500 som ska betalas av på 7 år och med ränta är 5%. Avskrivning 7 år på traktor och 6 på redskap.
Sedan har vi fått räkna ut 3 olika resultatbudgetar (1 bra, 1 ok, 1 dålig)
Och räknar jag en bra månad får jag fram följande resultat:
Intäkter: 100800kr (Timpris 630kr x 160h) (Lite gissning på timpris, har kollat lite på nätet och kommit fram till
ungefär 630, räknat på en traktor i 130/140hk klassen)
Utgifter:
Hyra 4000 (räknat att jag har gård och hyr av mig själv)
Amortering: 8601 (722.500/7 = 103 215/12 = 8601 i månaden)
Ränta: 3010 (722.500 x 0.05 = 36 125/12 = 3010 (första månaden))
Lön: 27 300 brutto, 15 000 netto (15000 x1,33x1,44 (skatt o arbgivavg)
Bränsle: 23 040 (13kr/L x 13L/h = 144kr/h x 160/h)
Underhåll: ~2100 (25000/12 = 2083 troligtvis för lite?)
Avskr Traktor: 4166 (350.000/7 = 50000 /12 )
Avskr Redskap: 5173 (372 500/6 = 62 083/12)
Övrigt: 2000 (telefon, fakturering osv)
Totalt: 79390
Resultat= 100800 - 79390 = 21410 plus i månaden.
Man ska dock komma ihåg att detta är en fantasibudget eftersom det är räknat på att man jobbar 8 timmar alla dagar man kan/får jobba om året. Vilket nog blir svårt. Har även räknat med att jag inte behöver ha någon tjänstebil.
Men det jag reagerar på är avskrivningen, jag har precis som 161A beskrivit här konstaterat för mig lärare att alla saker som är avskrivna har någon form av värde även fast de är slut, men han har bara sagt att vi ska räkna med att värdet är 0 när de är avskrivna och klara. Vilket ju inte alls är fallet, speciellt inte i detta fallet då en slutkörd maskin alltid är värd något.
Men resten av budgeten ser det ut som att det är rätt räknat eller har jag gjort några stora misstag?
Har även en ok och dålig budget klar, men tyckte detta vart nog långt inlägg.