Tack för alla svar.
Jag har kollat lite mer på returledningen eller rättare sagt returledningarna. Det är åttminstone 2 returer - en av dem går via en
strypventil och denna verkar alltid ha en öppen kanal. Sen är det en
ledning som bara öppnas om trycket blir så högt att en fjäderbelastad
ventil öppnas. Det är även denna mekanik som stänger av motorn som jag förstår det och det verkar lite bakvänt i min mening. Om trycket skulle bli så högt att motorn stängs så öppnas samtidigt en returkanal som får trycket att sjunka - kanske har jag missupfattad att motorn skall stängas av vid normal användning. Det kanske är mer av en skyddsmekanism som bara går in om något går snett.
Hursomhelst så kan jag inte hitta något trasigt. Kanske skulle nya packningar och packboxar göra nytta. Pumpen läcker inte en droppe vatten så även om gummidelar kanske är lite slitna och hårda så är det lite av ett mysterium för mig att trycket inte blir det minsta högre när motorn går jämfört med när den inte går.