Ähee skrev:Men det är nog lämpligare att driva en
generator.
Då kan både
spänning och
ström mätas och då få ut en mätbar effekt.
Jag har ett par fd arbetskamrater som i början av 1990-talet byggde om en 2-takts sugmotor till 2-takts turbo motor på och en snöskoter. För att kunna mäta motoreffekt och vridmoment så byggde man med
hydraulpump och en variabel
strypning som belastning. Nu talar vi om en uteffekt i 100 hk-området. De använde en Webster flödesmätare som hade strypningen redan inbyggd. En av de (ganska uppenbara) erfarenheterna var att hydrauloljan blev snabbt väldigt varm och det ökade det inre läckaget pumpen så det blev osäkerhet i utgående pumpeffekt. Nu var inte deras mål att bestämma en exakt motoreffekt utan mätningarna var mera för att mäta effektförändringarna vid olika intrimningsalternativ.
Eftersom det var viktigt att ha motorn installerad på snöskotern under mätningen så hade man byggt mätrampen med en snöskotermatta ungerfär som en upp och nedvänd snöskoter. Den underliggande matta drev sedan hydraulpumpen. Sedan spände man fast test-skotern ovanpå den mattan och körde testningen. Så där uppkom ytterligare en förlustkälla i och med den den mekaniska friktionen mellan de två mattorna och de förlusterna var ju så klart inte mätbara. Sedan tillkom friktionsförlusterna i variator transmissionen samt osäkerheten i vilken utväxling variatorn gav i de olika testförsöken.
En
växelströmsgenerator har den fördelen att den är byggd för samma varvtalsområde som en motorsågsmotor och kan direktdrivas utan nedväxlinar. Så jag I det här fallet med motorsåg välja en lagom stor växelströmsgenerator tillsammans med ett
batteri och laddningsregulator samt nån typ av variabel last. Som ett komplement till mätning av ström och spänning kan man dessutom ha en ljusramp med gamla hederilga 55W eller 100W 12V glödlampor som man sekvensiellt kan slå på en och en för att öka belastningen. 20 st 55W lampor skulle ge en hygglig upplösning. Det ger då en visuell presentation av motoreffeten. För att kunna beräkna vridmomentet så behövs varvtalsmätning på motorsågen. En sån här för ett par hundralappar på Amazon skulle fungera tillräckligt bra.
Vad gäller riggens utformning så skulle bygga den på ett motorsågsvärd som har utbytbar svärdspets som man monterar bort och ersätter med en "
adapter" till generatorn. På generatoraxeln gör man en anpassad anordning med med ett
drivhjul av samma typ som på motorsågen och sedan kör det hela med en ny felfri motorsågskedja. Det är viktigt att man bygger in detta med skyddskåpor som
skydd vid kedjebrott.
Fördelen med den elektriska varianten jämfört med den hydrauliska är att man använde mycket billigare komponenter. En så här rigg med ett svärd gör det möjligt att enkelt byta motorsåg till "grannens"...