Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Fryspunkt för vatten ej glykol eller sprit

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

RedNek

11:26:30, 26-12-2023

Hejsan,
Jag klurar på att fylla en 20l. dunk med ofarlig vätska som tål minst 25 minusgrader..
Vätskan är bara för att tynga ner dunken så den står stilla om det blåser mycket.

Bakgrund.
För att förenkla att veta när jag skall åka ut till en fastighet för snöröjning, där möjlighet finns att med webbkamera se snömängd om jag ställer en dunk med säg, 10 cm graderingar målade, på den nyss snöröjda ytan. Tanken är att om jag glömmer ta väck dunken så kör jag inte sönder redskap om den bara går sönder & vätskan rinner ut.

Frågan.
Hur mycket salt kan man lösa i vatten & vilken fryspunkt kan man då komma ner till?
Har hittat lite olika & osäkra påståenden på nätet och tänker att Maskinisten expertisen är bättre på att ge bra svar.

Mvh/RedNek



överlass

11:41:09, 26-12-2023

Jag skulle säga att det klarar sig ner till 15 minus iallafall om man har tillräckligt med salt, men du kan väl likagärna hälla i lite grus eller småsten i dunken ?

1 person gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

12:37:42, 26-12-2023

Man kan tydligen komma ner till strax under -20 grader med vanligt koksalt (NaCl) och vatten, med 23,3 viktsprocent salt i vattnet. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumkl ... atNaCl.png. Men fryspunkten stiger mycket snabbt om man ökar salttillsatsen ännu mer.

MN

12:48:00, 26-12-2023

Kalciumklorid som man anväder för att vätskefylla hjul? Finns hos välsorterade gummigubbar. Tycker dock att tipset med sand eller grus är smart!

M

RedNek

13:38:31, 26-12-2023

Det lutar mot sand, det ska erkännas..
Tack för ert engagemang!

Berit

16:40:17, 26-12-2023

Ska den bara stå kvar kanske du inte behöver så mycket grus i den heller

Bygert

17:03:37, 26-12-2023

Ett brädkors med en målad stolpe kan också vara ett alternativ. Kan göras så hög att den sticker upp även om det kommer vad som nuförtiden tydligen heter snösmocka.

RedNek

11:23:14, 31-12-2023

Tack för ditt svar, ett litet eiffeltorn av ihoplimmade stavar (20x20mm) med små flaggor för varje tiocentimeter skulle ju funka, lite kvällspyssel i källaren istället för teven/soffan... Vill ju ha det så ofarligt som möjligt om jag kör på grunkan.

Men,
Blir nog 20l. dunk med graderingar & fylld med torr sand, möjligen saltblandad, i botten.

Gott Nytt År, Maskinister!