Grävlis började dumma sig lite för en tid sedan med att inte larva på full fart. Kändes som man hade i ettan och inte tvåan, låg och hög larvhastigheten fungerade i bägge lägena. Oftast började den larva normalt efter 10-15 minuter, ibland pillade jag lite på lite elkontakter på ventilerna och de fungerade igen. Eller de fungerade
iaf oftast normalt när man hoppade in i hytten.
Förra veckan började den bråka ännu mer genom att tappa varv och ibland dö när jag larvade. Fick den knappt av åkern en dag för att nästa dag inte starta alls och varnade för lite
varvtalsgivare och annat krafs som hängde ihop med varvtalen. Efter lite konsultation så blåstes slangarna mellan
matarpump och tank baklänges, slamkopp plockades bort och rengjordes (var knappt något skit alls i den) och
bränslefilter byttes till nya diton. Nu gick den som vanligt igen!!
Trailade iväg på ett jobb med att reparera en väg och gräva ett dike efter samma väg. Då började den bråka igen men inte lika brutalt som förra gången. De räckte med att släppa funktionen man körde så gick den bra igen.
Fortsatta bränsleproblem är tanken. Idag när jag flyttar spannmål mellan nya och gamla anläggningen så började jag med att tömma tanken som givetvis nästan var full, bara 160-170 liter att tömma ut. Släppte stora locket under för att torka rent. De var ingen skit alls i tanken, rent som ett nytorkat köksbord! Suck!
Blåste slamkoppen baklänges och där i nippeln låg felet!
En liten plastbit samt en liten gummibit. Vet i fan vart sakerna kommer men 21 år gammal maskin så kan de hända att någon fått med sig de från en dunk eller liknande. Gummibiten kändes inte eller så ut som att komma från slangen mellan tank och slamkopp. Oturligt nog så hade jag köpt hem 10mm bränsleslang och inte 13mm som de skulle vara. 3 grannar hade inte heller rätt
slang hemma så de fick bli den gamla slangen. Får väl offra ett par dl diesel när jag byter slangen framgent.
Nu går maskinen som den ska!