Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Några frågor ang EW 160

38 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Krister Andersson

16:31:02, 09-02-2013

Hej

Var och tittade på en EW 160 årsm,2000.Var några saker jag reagerade på,och tänkte därför lägga ut några frågor här.Och hoppas på svar :smile:

Det första gällde svängen som var ganska glapp.
Nu för tiden när maskinerna går med rototilt,så måste det väl bli mer slitage på just svängen :?:
Kan man anta att sväng vxl lådan är sliten,eller även svängkrans och motor.

Kan det anses normalt för en maskin med drygt 11000 tim? Eller är det en svag punkt på just denna maskin,eller Volvo överlag?

/Krister



Jevlar

16:39:47, 09-02-2013

Hur mycket glapp var den, kan du ge en referens typ hur mycket det går att flytta skopan i sidled med utsträckt aggregat?

nixs

16:47:21, 09-02-2013

Ge mer info som Jevlar skriver. Sitter för övrigt ingen svängväxellåda på en sådan maskin. Det är svängmotor direkt.

Krister Andersson

16:59:54, 09-02-2013

Ok. Motorn sitter alltså direkt mot svängkransen?
Önskar jag hade kollat mer noggrant,men det var iaf flera decimeter som man kunde skjuta aggregatet fram o tillbaka i sidled.

/Krister

nixs

17:13:23, 09-02-2013

Fullt utsträckt aggregat? Det är fullt normalt på ny maskin med!

Krister Andersson

17:34:39, 09-02-2013

Aggregatet var inte helt utsträckt,kändes även när man svängde att det glappade.
Hur mycket kan man tolerera med helt utstäckt då?
Men vad tror du Nixs,räcker det att byta motor om glappet skulle vara oacceptabelt mycket?

/Krister

nixs

17:46:58, 09-02-2013

Beror väl på om det är något som är slitet eller inte, har man slarvat med smörjning så kan svängdrev och krans ha gått ner sig. Kan vara värt att anlita en märkesmekaniker att besiktiga en maskin om man är ovan.

Spindelgrävarn

23:37:29, 09-02-2013

Mätte på en ec 290cl jag körde förut. Maskinen hade vid tillfället gått ca 2000 timmar och var välsmord.

Fullt utsträckt aggregat utan skopa, indikatorklocka på en av bultarna till svängkransen och sedan manuellt ryck och slit i skopfästet.

Mellan 3,5-4 millimeter i glapp uppmätt på indikatorklockan beroende på hur entusiastiskt vi knuffade skopfästet.

Glappet ute vid max utlägg var ca 30-40 cm, ibland kunde det vara problem att "glappa ner" i skopfästet när man skulle "fånga" en skopa.

Enligt meken hade volvo 10mm som gräns! :uupps:

Inte klokt och förhoppningsvis en felaktig uppgift.
/ Mvh Niklas.

nixs

23:43:58, 09-02-2013

Kontrollera fler maskiner så skall du se att merparten av märkena ligger inom 4-5 mm inne vid kransen redan som nya maskiner.

Spindelgrävarn

00:07:33, 10-02-2013

Inte den Kobelco jag hade förut, glappade max 1-2 dec vid fullt utligg.

Menzi Mucken är också helt ok, lite bättre än Kobelcon var.

Den ec 210B jag spakar nu har gått över 10 000h och den är lite MINDRE glapp än vad 290cl var. Dock rätt glapp ändå vilket är enormt irriterande när man ska göra någonting med lite precision.

För övrigt är det ett ganska märkligt resonemang att försöka påpeka att andra är lika dåliga?

För det är dåligt och i vissa fall farligt för folk runt omkring med dessa glapp, lätt att tappa något när gafflarna helt plötsligt gungar iväg flera dm utan att man har kontroll på grund av glappet.

Ibland får man gräva ner ena larven för att få maskinen att luta så man vet åt vilket håll man har glappet.

Dock är svaret på frågan ganska enkelt, billigare tillverkning och så länge kunderna bara handlar utan att säga ifrån kommer det att fortsätta.
/ Mvh Niklas.

stefansmark

00:46:01, 10-02-2013

Jag vet inte om det är något jag stör mig på att det är ett visst spel i sidled när jag har aggregatet fullt utsträckt. Så är det väll ändå på de flesta maskiner så det är bara att vänja sig.

Sedan är det säkerligen så att detta "glapp" finns där av en anledning, det är våldsamma krafter och en hel del kugghjul som kraften skall igenom innan det faktiskt svänger. Om alla dessa kugghjul i svängmotor, svängväxel och svängkrans skulle vara så exakta att glappet längst ut blev obefintligt fanns inte en köpare med ekonomi att handla maskinen...

MagnusJohansson

09:05:54, 10-02-2013

Den EW 160 modellen må ha den tröttaste svängmotor som någon har satt i bruk.

Krister Andersson

12:25:38, 10-02-2013

MagnusJohansson skrev:Den EW 160 modellen må ha den tröttaste svängmotor som någon har satt i bruk.


Är det så?

Men är det ändå inte lite omodernt med den lite "klena" konstruktion som maskinerna har. Man kan ju tycka att den iaf skulle vara mycket starkare,och vara tillåtet att använda till annat än bara svänga överdel utan belastning.

Tänker på just körning med rototilt.Inte är väl svängkonstruktionen anpassad för den? Med mycket arbete i sidled,som den inbjuder till.

En maskin som var riktigt stark i sväng och så pass rejäl att man kunde utnyttja den. Borde väl alla som kör med rototilt vilja ha. Men prislappen kanske drar iväg för mycket?

Inte vet jag, bara en fundering.

/Krister

MagnusJohansson

12:33:54, 10-02-2013

Jag körde en EW160 ett par år och det var nog det man retade sig mest på. Det och transport hastigheten är inte rolig. Jag själv hade nog inte köpt de tidigaste modellerna. Var mycket strul med den jag körde.

Det var en tidig 99 bland de första som kom till Sverige. Vet inte om de blev bättre med åren men det finns det folk som har koll på det här på forat.

Så mitt tips är att köpa en 01 eller 02. Eller spara du pengar till en 160B så får du en vettigare maskin.

Så hade jag nog gjort. Men det är jag

Krister Andersson

13:46:40, 10-02-2013

MagnusJohansson skrev:Jag körde en EW160 ett par år och det var nog det man retade sig mest på. Det och transport hastigheten är inte rolig. Jag själv hade nog inte köpt de tidigaste modellerna. Var mycket strul med den jag körde.

Det var en tidig 99 bland de första som kom till Sverige. Vet inte om de blev bättre med åren men det finns det folk som har koll på det här på forat.

Så mitt tips är att köpa en 01 eller 02. Eller spara du pengar till en 160B så får du en vettigare maskin.

Så hade jag nog gjort. Men det är jag


Sådant här är ju guld värt att veta,och ha i åtanke!

Men är inte alla 160 lika?
Trodde ändringar kom först med B-modellen

Vad är din personliga åsikt, vilken är den du varit mest nöjd med?
Svårt att veta vad man ska sikta på i prisklassen 2-300 000.

/Krister