Rexroth och andra tillverkare anger ofta en minsta
viskositet 10-15 cSt vilket gäller för varm
olja. Man får kolla i ett viskositetsdiagram för vald olja vilken
temperatur den viskositeten motsvarar. Dock är temperaturen i
hus på pump/motor ofta är ganska mycket högre än i tanken vid drift, beroende på hur hårt man belastar maskinen och hur bra flushing och spolning av husen man har.
Som TD säger så tål dessa system mer än man tror, både
värme och kyla.
Har själv mätt 115 grader C i kretsen på ett riktigt dåligt designat hydrostatsystem och det snurrade glatt på även om viskositeten naturligtvis var utanför spec.(tror det var VG46). Tanktermometern visade 45 grader. Dock ingen behaglig upplevelse att stå i en slangdjungel då, sker det nåt blir man friterad. Obs! Så här blir det inte på en vanlig
hydrostat till
hjullastare, skogsmaskiner och liknande.
Rexroth har ett riktig bra diagram för A4VG:
Ser
ungefär likadant ut för A6VM som jag gissar är motorn här.
Edit: Det finns även oljor med extra högt viskositetsindex som håller viskositeten bättre när dom blir varma. Tror Shell har nån med VI 300. Inget jag hade bekymrat mig om.