Skruvar på en Doosan 8tonnare med en trecylindrig Yanmar-diesel.
Det har blivit något fel som gör att den bara startar ibland.
Startmotorn går runt bra, och maskinen tänder oftast till 1-2sek och dör direkt igen.
Men om man ger upp och åker ut en vecka senare kan den starta bara sådär, och då vill man ju aldrig stänga av den...
Har inte kommit över något elschema för den.
Hade jag det skulle man ju ha en referens för hur saker borde mäta och vad som är vad.
Nu mäter jag mer i blindo.
Min bekant som har maskinen var så säker på att det var tändningslåset att han köpte ett nytt.
Det var inte felet, det nya mäter nämligen precis som det gamla med multimetern.
För att en dieselmotor skall gå krävs ju tre saker:
-Startmotor (ok)
-Hållkretsen (bränslesolenoiden/avstängningssolenoiden) i injektionspumpen "håller öppet" när tändningen är på. (Denna måste testas mer)
-Bränslepumpen, alltså lågtryckspumpen som pumpar från tank fram till injektionspumpen och filtren. (Denna måste testas mer)
Täppta bränslefilter är det inte, för jag bytte dem nyligen, samt att när den väl startar går den mycket bra.
Bränslepumpen, alltså den som pumpar från tank är troligtvis elektrisk på den här modellen?
Undrar var den sitter, vill kolla så den går...
Man skulle ju vilja mäta bränsletrycket från den också, borde ju vara 1-2-3bar någonting som på en bensinbil med bränsleinsprutning (gammal med portinsprut, inte direktinsprut)
När maskinen bestämt sig för att krångla drar man starten och motorn tänder till, går 1-2sek, sedan stannar.
Jag undrar om det inte är hållkretsen till avstängningssolenoiden för bränslepumpen som krånglar ändå...?
Nu har jag inget elschema, men det är tre kablar: