Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Bränsleavstängnings-solenoiden på en Doosan 75V Solar från 07

13 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i grävmaskiner

ollenorell

09:01:50, 15-05-2022

Skruvar på en Doosan 8tonnare med en trecylindrig Yanmar-diesel.
Det har blivit något fel som gör att den bara startar ibland.
Startmotorn går runt bra, och maskinen tänder oftast till 1-2sek och dör direkt igen.
Men om man ger upp och åker ut en vecka senare kan den starta bara sådär, och då vill man ju aldrig stänga av den...

Har inte kommit över något elschema för den.
Hade jag det skulle man ju ha en referens för hur saker borde mäta och vad som är vad.
Nu mäter jag mer i blindo.

Min bekant som har maskinen var så säker på att det var tändningslåset att han köpte ett nytt.
Det var inte felet, det nya mäter nämligen precis som det gamla med multimetern.

För att en dieselmotor skall gå krävs ju tre saker:
-Startmotor (ok)
-Hållkretsen (bränslesolenoiden/avstängningssolenoiden) i injektionspumpen "håller öppet" när tändningen är på. (Denna måste testas mer)
-Bränslepumpen, alltså lågtryckspumpen som pumpar från tank fram till injektionspumpen och filtren. (Denna måste testas mer)

Täppta bränslefilter är det inte, för jag bytte dem nyligen, samt att när den väl startar går den mycket bra.

Bränslepumpen, alltså den som pumpar från tank är troligtvis elektrisk på den här modellen?
Undrar var den sitter, vill kolla så den går...
Man skulle ju vilja mäta bränsletrycket från den också, borde ju vara 1-2-3bar någonting som på en bensinbil med bränsleinsprutning (gammal med portinsprut, inte direktinsprut)

När maskinen bestämt sig för att krångla drar man starten och motorn tänder till, går 1-2sek, sedan stannar.
Jag undrar om det inte är hållkretsen till avstängningssolenoiden för bränslepumpen som krånglar ändå...?

Nu har jag inget elschema, men det är tre kablar:
Bild
Bild
Bild



ollenorell

09:16:57, 15-05-2022

På bilden ovan håller jag i kontaktstycket för bränsleavstängnings-solenoiden, och kablarna går genom kabelstammen genom en genomföring någonstans in i hytten till elsystemet där.

Det är tre kablar, svart (grov), röd (grov) och blå (tunn)

Jag gissar mig till att svart är jord (den mäter runt 0V mot chassijord i alla lägen på tändningsnyckeln)
Jag gissar att röd är för att strömsätta solenoiden.
Och att blå är en mindre ström för att hålla kvar solenoiden i öppet läge?

Det som händer när man slår på tändningen:
Mätt från den svarta (troligtvis jord)
Röd får 12V i en sekund, precis så jag hinner se ett värde på multimetern, sedan noll igen.
Medan blå fortsatt får 12V så länge tändningsnyckeln är på.

Kan det vara så att denna solenoid behöver lite högre ström för att aktiveras (röd grövre kabel), men att solenoiden skulle bli för varm i längden av denna ström, och att den bara hålls i läge av blå kabel (tunn)?

Om denna hypotes stämmer går det ju korrekta spänningar ut från maskinen.
Frågan är om solenoiden fungerar?

Om nästa steg är att montera bort den och testa den löst?
Det borde ju vara någon sorts axel som åker ut och in bara?

ollenorell

09:21:13, 15-05-2022

Eftersom maskinen tänder till 1-2sek och därefter stänger av borde det ju inte vara bränslepumpen från tank (lågryckspump) som krånglar, alltså funkar ibland/ibland inte?

För om den bränslepumpen stannar skulle man ju säkert kunna gräva i några minuter bara på soppan som står i bränslefiltret och pumpen?
En sådan här liten diesel drar ju inte mycket soppa, särskilt inte på tomgång.

Nej, det borde ju vara att hållkretsen på avstängningssolenoiden inte håller kvar i öppet läge med den där tunnare blå kabeln...

ollenorell

09:40:40, 15-05-2022

Bild
Om man googlar verkar många solenoider för bränsle bara ha två kablar, men nu hittade jag en Dodge, troligtvis bil som hade tre tåtar, och det är dubbla kretsar.
Någon har ritat "hold" och "pull".

Man kan ju gissa att "hold" inte funkar så bra i mitt fall....

torbjorn_forsman

10:19:47, 15-05-2022

Man brukar höra att en sån där bränslepump "tickar" när den är igång. Snabbare ju mer bränsle som förbrukas. Det är vanligt att den tickar några gånger när man har slagit till tändningen, och om bränslesystemet är någorlunda fritt från inre läckage så håller den sedan tyst tills motorn startas.
Matartrycket brukar vara några tiondels bar, bör finnas angivet i VHB för motorn eller insprutningspumpen. Alltså ungefär som bränsletrycket på en personbil med förgasare.

För att prova solenoiden kan man dels ohmmäta den (det avslöjar ju åtminstone totalt avbrott eller glapp), och dels mäta induktans och förlustfaktor (för att upptäcka ev kortslutna varv).
Vid ohmmätning, mät flera gånger och polvänd instrumentet mellan mätningarna, knacka på solenoiden mellan mätningen mm och kolla att du hela tiden får samma värde på samma lindning.

Ett felsökningstips: Koppla in provisoriska kontrollampor på båda ledningarna till solenoiden, så att du under körning kan hålla koll på om det finns spänning på den ena eller den andra av dem.

2 personer gillar det här inlägget.

ollenorell

21:13:24, 15-05-2022

Tack för bra råd! :thumme:

Ska ta och göra en kontrollampa av en 5W billampa och några sladdar precis som du säger för att se att jag har spänning till bränslesolenoidens två matningar som det är tänkt där...

Ja det är ju lurigt att ohm-mäta induktiva grejer... (Om det finns magnetism i närheten...)

Man borde ju också kunna montera bort solenoiden och köra den löst för att se att den fungerar mekaniskt?
En risk är väl att det ramlar ut någon liten del i "bushen" som man aldrig hittar...

Det har varit lite svårt att lyssna på bränslesolenoiden för det är en sådan där elektrisk/motoriserad styrnig av gasreglaget, och den håller på och låter och hackar lite för mycket för att man skall kunna urskilja ett ljud från ett annat.
Men nu har jag hittat säkringen för gasreglaget, så jag kan köra utan och lyssna! :thumme:

ollenorell

22:43:51, 27-05-2022

Maskinen började krångla igen, vägrade start!
Nu mätte jag upp ena spolen i bränsleavstängningssolenoiden till 0,7ohm, den andra spolen, hållande, den mäter 1800ohm.
Tror vi har felet där...
P=(U^2)/R
12V^2=144
144/1800=0,08W.
Känns som alldeles för lite effekt för att hålla en solenoid öppen...

Matade 0,7-ohms-solenoiden från batteriet och maskinen går perfekt då!
Slog av efter 10sekunder, spolen brinner nog upp om man gör sådär...
Solenoiden är ju dock redan trasig så man har ju inte så mycket att förlora, men ändå...

Bild
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.

ollenorell

08:45:47, 01-06-2022

Här sitter jag utanför maskinia på en bänk och mäter upp den nya solenoiden jag hämtat ut för 3200kr+moms...
Det är ju 23ohm, inte 1,8kOhm på hållkretsen, lite skillnad!
På fredag monterar jag den tänkte jag.

Bild

3 personer gillar det här inlägget.

martin wheelnut

09:12:03, 01-06-2022

Låter hoppfullt! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.

ollenorell

11:57:30, 01-06-2022

Ja det verkar hoppfullt!
Man fick dock ingen packning, undrar om den skall sitta stål mot stål mot pumphuset?...
Det märks väl...

martin wheelnut

19:58:30, 01-06-2022

Kanske kan va någon o-ringslösning i huset? Men ja det märks väl..

1 person gillar det här inlägget.

ollenorell

23:11:27, 03-06-2022

Det var det, en planpackning.

Den ingick inte, jaja, fick flytta över...
Nu går maskinen jättebra igen!
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.

martin wheelnut

23:40:47, 03-06-2022

Succé, bra jobbat!

1 person gillar det här inlägget.