Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Varningslampa tänds, hög temperatur på hydraulolja?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

008

20:58:16, 20-02-2022

Hej, som ganska nybliven ägare till en Volvo BM616b -77 har jag en fråga om hydraulolja och varningslampor. Ibland då jag grävt ett tag tänds den orangea varningslampan på grävarsidan. Enl instruktionsboken är det antingen hög motortemperatur, lågt oljetryck i motor eller hög temperatur på hydrauloljan.

Dock tänds ingen varningslampa vid ratten när den orangea lampan tänds, så det är oklart vad den larmar för. Men motor temperatur mätaren ligger inom gröna, så det bör jag kunna utesluta. Oljetryckslampan lyser före start, tills motorn går igång då den slocknar så den verkar fungera.

Återstår hög temperatur på hydrauloljan. Finns en varningslampa för det, som dock inte tänds. Men den kan ju vara trasig. Oljenivån på hydrauloljan ligger mitt emellan min o max vid sänkt skopa.
Så min fråga: :grin:
1. Är det sannolikt att hydraulolja blir för varm? Vad kan det isåfall bero på och hur åtgärdar jag det? Vad händer om jag fortsätter köra? Hittills har jag genast stängt av maskinen och väntat några timmar innan återstart.
2. Sen en sekundär fråga, om varningslampan på panelen fram inte fungerar, hur felsöker jag det på smartast sätt?

Laddat upp bilder, när nyckel vridits om före start lyser laddlampa o oljetryck och även orangea lampan vid grävsidan.Det är ju logiskt, den varnar för lågt oljetryck i motorn. Alla 3 lampor slocknar efter att motorn startats.
Den orangea lampan tänds igen efter en stunds grävande, men lamporna vid ratten är fortfarande släckta.

Tacksam för tips och idéer. Jag är nästan helt nybörjare på det här med fantastiska maskiner. Så förklara gärna utförligt… :grin:
:uupps:



Bild
Bild
Bild
Bild



Alrik

21:10:45, 20-02-2022

Maskinen ser välbehållen ut! Är den på första eller andra varvet på timräknaren?

Mätare från -77 ska man inte lita blint på men om den skulle koka så skulle de märkas på annat vis också. Oljetryck känns också långsökt eftersom du troligen har lite varv på motorn när du gräver. Skulle de vara lågt oljetryck med varv på så skulle motorn låta illa och inte gå så länge heller.

Hög temp på är väl också mindre troligt om du gräver nu och inte tokgräver på fulla varv. Känn på hydrauloljetanken med handen. Mycket svårt att tro att den är jättevarm? Möjlig orsak? Gissar att de sitter en oljekylare på maskinen, vet inte hur den ser ut på maskinen i fråga. Kan sitta så till att den har en eller två elfläktar som kyler hydrauloljan som inte startar? Givarfel?

johaniskogen

21:17:23, 20-02-2022

Du kan ju börja med o kontrollera om lampan i panelen är hel..

1 person gillar det här inlägget.

008

21:43:28, 20-02-2022

Tackar för svar.
Alrik:
Ja, under vintern borde ju inte oljan bli för varm, och jag är en försiktig general; inga tokvarv på en 45 år gammal maskin. Hydraulolja tanken sitter ju framför kylaren, men om det finns ngn separat oljekylare vet jag inte säkert, men ingen jag sett. Och inga fläktar heller. Antog att motorfläkten ska kyla ner både motorkylaren och hydraultanken. Men nästa gång ska jag känna efter om hydraultanken är varm.
Ps. Timräknaren lade nog av för många år sedan. :sad:

Johaniskogen:
Att börja med att kolla om själva lampan är hel låter rimligt, där är jag med dig :grin: Får börja där.

Mattias Petterson

00:01:11, 22-02-2022

Ingen oljekylare som är igensatt?
Någon överströmmare som hängt sig?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

008

11:01:32, 26-02-2022

Tack för inspel, Mattias.
När jag leta efter oljekylare på maskinen och i manualer samt resevdelslistor :coffee: kan jag inte hitta någon oljekylare för hydraliken.
Någon som känner till ifall det finns oljekylare för hydrauloljan på en Volvo BM 616b ?

Jac

13:42:23, 26-02-2022

Utsliten pump ger typiskt varm olja. Det är väl två pumpar på den där, skulle tro att kugghjulspumpen tar slut först.

008

18:58:38, 26-02-2022

Aha, tack för den ledtråden. Det låter som en möjlig orsak.
Ska också kolla om det finns vatten i hydrauloljan, enligt instruktionerna ska man tömma det regelbundet genom att öppna hydraulolje tankens bottenplugg en kort stund. Tydligen viktigt särskilt vintertid.

Jac

17:13:49, 27-02-2022

En del oljor är emulgerande vilket betyder att vattnet i viss mån blandar sig med oljan. Då hjälper det inte att dränera bottenpluggen, då får man bytta all olja. Vatten i oljan ger sämre försämrad smörjning och ökat slitage över tid.
Vatten i oljan ger dock inte varmgång.

torbjorn_forsman

23:36:35, 27-02-2022

Vattenblandad olja blir som regel grumlig. En sak som är värd att komma ihåg är, att vattenblandad olja blir mycket mer trögflytande i kyla än vad motsvarande olja blir i rent tillstånd.

008

19:44:48, 28-02-2022

Jac skrev:En del oljor är emulgerande vilket betyder att vattnet i viss mån blandar sig med oljan. Då hjälper det inte att dränera bottenpluggen, då får man bytta all olja. Vatten i oljan ger sämre försämrad smörjning och ökat slitage över tid.
Vatten i oljan ger dock inte varmgång.


Tack för den uppgiften, då är det knappast värt att tömma ut lite. Och att ev vatten i oljan inte ger varmgång är ju bra att veta. Sen har jag egentligen inte heller anledning att tro att det är vatten i hydrauloljan.

torbjorn_forsman skrev:Vattenblandad olja blir som regel grumlig. En sak som är värd att komma ihåg är, att vattenblandad olja blir mycket mer trögflytande i kyla än vad motsvarande olja blir i rent tillstånd.


Ok, tack för det, också bra att veta.

008

19:47:57, 28-02-2022

Bild
Bild

Idag fick jag lite annat att pyssla med. Hydraulslang som sprack. Kanske inte helt oväntat med det skicket. :uupps:

008

23:21:24, 13-12-2022

Avslutar en gammal tråd, ifall nu någon undrar vad felet var.
Jag hade uteslutit att varningslampan tändes pga hög motortemp, eftersom tempmätaren visade normalt värde. Men när jag drog ut sladden för varningslampan vid motorns tempgivare, förblev varningslampan släckt.
Alltså var problemet givaren för motortemp, där den tände varningslamapan alldeles för tidigt, ibland vid nystartad motor.
Så jag skaffafde ny givare med två stift, sen dess fungerar det som det skall.
Rätt enkelt egentligen när man tänker till.

Tack för råd och tips, hjälpte mig att utesluta andra fel..

5 personer gillar det här inlägget.