frasseflistugg skrev:Hittade du några tätningar? Jag har själv en BM 616B med externt läckande
ventilpaket och skulle behöva åtgärda det. Frontlastaren sjunker på min maskin, vet inte om det kan vara relaterat.
Externt läckande slider i ventilpaketet har inget att göra med att lastaren sjunker. De slid-tätningar du behöver byta har två funktioner. 1. Att förhindra det låga returtrycket, 1-10 bar från att läcka ut externt. 2. Att med en "
skrapring" ytterst hålla sliden ren så att inte damm-partiklar kommer in i slid-spelet och skapar förslitning på sliden.
Att lastaren sjunker kan bero på tre olika saker
1. Slidläckage, vilket det alltid finns och ska finnas för smörjning av sliden. det läckaget är så obetydligt så att du inte kan sen lastaren sjunka med blotta ögat. däremot kan du mäta hur många millimeter kolvarna sjunker på 15 till 90 minuter beroende på hur tung last som du har hängande i skopan.
2. Shockventiler som är inbyggda i ventilpaketet kan bli tillfälligt otät av nåt skräp
3. Kolvtätningen kan vara dålig
Om kolvtätningen misstänks (och den ska alltid misstänkas först) så finns det flera sätt att konstatera en felande kolvtätning.
Man kan installera en
kulventil på ledningen som går ut från ventilpaketet till den funktion som sjunker. stänga kulventilen och s om sjunkningen upphör.
Men för detta ska gen en fullständig bild finns det flera olika förutsättningar eller villkor.
A1.
Enkelverkande lyftcylinder med bara en
slang till vardera lyftcylindern vilket innebär att kolvstången är nästan lika grov som cylinderröret. I det fallet finns bara två läckagealternativ. Antingen kommer
olja ut förbi kolvstången som externt
läckage eller också är det inre läckage i riktningsventilen. Ingen kulventil behövs.
A2. Enkelverkande lyftcylinder där två slangar är anslutna till vardera hydraulcylindern. Enkelverkande är det om du inte kan utveckla kraft nedåt med lastaren så att framhjulen vill lyftas. Slangen på kolvstångsidan har då bara till uppgift att dränera läckolja som kommer förbi kolvtätningen, antingen direkt till tanken eller genom anslutningen på ventilpaketet. Du lossar slangen från kolvstångsidan från tanken eller ventilpaketet och håller upp änden av slangen till minst samma höjd som högsta punkten på lyftcylindern. Om lastaren sjunker med last i skopan utan att olja kommer ut genom den lossade slangen så är det inre läckage i ventilpaketet. Kommer olja ut ur slangen så är det kolvtätningen
A3. Om lastaren har
dubbelverkande lyftcylindrar så kan du köra samma test som A2 genom att lossan slangen på kolvstångsidan.
Nu ger ovanstående tester inte hela sanningen. Det kan ju vara så att den sjunkande lastaren har inre läckage både i ventilpaketet och genom kolvtätningen. För att eliminera eller inkludera ventilpaketet så kan man installera en kulventil på den trycksatta ledningen mellan ventilpaketet och förgreningen till hydraulcylindrarna. Lossa kolvstångsidans slang på samma sätt som i A2 och A3. Om lastaren sjunker långsammare när du stänger kulventilen så vet du att du har ett delvis inre läckage i ventilpaketet.