Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Cat 910 80U 1979 Kanske en projekttråd

76 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera hjullastare och minilastare här

Mattias Petterson

21:36:19, 13-02-2024

Det brukar även vara effektivt att värma mutern på ena sidan med gas
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...



smedserud

08:10:05, 14-02-2024

Jo då gas gick det åt en del för att över huvudtaget få den att röra sig.

Livet i verkstaden har blivit så otroligt mycket lättare när jag efter många år med värmepistoler och små gasolbrännare investerade i acetylen, syre och en Dillon uppsättning. Sen dess har inget varit för kallt eller för varmt (nåja) Rekomenderas om ni stöter på en låda till bra pris


Bild

1 person gillar det här inlägget.

smedserud

22:18:01, 18-02-2024

Lite frammåt har det gått i verkstaden.

Bild
Bild

Det spruckna grenröret är fixat, slipade ur lite och satte 3 punkter innan jag plockade av det för det var sprucket runt om. Slipade ur och hårdlödde med Dillon och mässingslod, kändes som det tog bra så jag tror det kommer hålla.

Bild
Bild
Bild

Monterat och med ny packning och nya bultar, Även pumpen är rengjord och tillbaka med nya bultar.

Bild

Svärfar passade på att ställa ventilerna medan vi ändå hade kåpan avplockad, var rejält med spel och tydligen sjukt mjuka ventilfjädrar, skulle va kul att veta om de ska vara så. Uppstarten gick iallafall bra och allt verkar funka

14 personer gillar det här inlägget.

smedserud

00:04:33, 26-02-2024

Jag har förstått att det är vanligt att dessa motorer ofta är ganska generösa med rök ur vevhusventilationen. Kanske delvis för att de är 40+ år gamla, men också på grund av konstruktionen med bara 2 kolvringar. Jag väljer iallafall att tro att min ryker normalt/acceptabelt.

Däremot så var den dumt dragen, ett rör som gick ner en liten bit under motorn och släppte ut röken perfekt för att leta sej in i hytten. Passade hur som helst på att bygga om den då även gummit från ventilkåpan till röret var sprucket och det förvärrade rökproblemet, speciellt ihop med det spruckna grenröret...

Bild
Bild

Provar att dra det rakt bakåt och släppa ut det i vinddraget från kylfläkten

Bild
Bild
Bild

Vid provstart såg det ut att fungera perfekt, passade på att varmköra och få motoroljan bytt. Landade i en Castrol GTX ultraclean delsyntet 10w30 från ebay till bra pris

2 personer gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

00:25:37, 26-02-2024

Sitter det inte nån slags oljeavskiljare innanför slangnippeln på ventilkåpan? Kolla i så fall om den har grott igen eller gått sönder på något sätt, en uppsnyggning av den kan minska oljeröken en hel del. Meningen med oljeavskiljaren är att oljedropparna ska fastna i den och samlas till större droppar som kan droppa ner i motorn igen.

smedserud

01:05:54, 26-02-2024

Hade nyss av kåpan, där finns inget annat än ett stort hål,,,

osla

07:37:43, 26-02-2024

På min så sitter det en typ svintoboll under gummihatten på ventil kåpan. Och Ja, dom ryker från evakueringen.
Däremot så får du se upp så den inte fryser igen som du nu dragit den, men även jag har samma problem med att det drar in i hytten, men min fläkt blåser då framåt in under hytten så allt kommer ju dit

smedserud

10:42:50, 26-02-2024

Aha, ja man kanske skulle trycka i en rostfri stålboll...
Jo jag ska ta mig i akt kring eventuell frysrisk, tror det ska gå bra, är fall både inåt och utåt, ganska grovt rör och det blir snabbt varmt bredvid ljuddämparen. Men får hålla lite koll

smedserud

23:30:43, 27-02-2024

Jag har en mycket otrevlig vana att alltid hitta saker i sugsilar, så även denna gång...

Vigselring för storleks referens..
Bild

Den stora frågan är ju såklart var kommer dom ifrån...
Någon som tappat ner i oljepåfyllningen ?
Rester från ett tidigare ras ?
Eller är det dags att börja leta ny växellåda?

Turbodiesel

00:29:10, 28-02-2024

Vanligaste fynden i botten på entreprenadväxellådor är gamla startmotordelar. Några få stora bitar är ett bättre tecken än 2kg mjöl & flisor.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.

smedserud

00:48:02, 28-02-2024

Aha, ja det kan man ju hoppas på, startmotorn ser faktiskt någorlunda ny ut, körde runt med en magnet i den urtappade oljan, inga fynd, offrade 5 liter ny olja att skölja igenom med och inget skumt kom ut då heller...

smedserud

22:11:25, 28-02-2024

Det får marinera lite vad jag ska tänka med bitarna från sugsilen, lastade in lite flis istället.
Någon som tycker det är kul med en video?
https://youtu.be/1luGrh7SUmA?feature=shared

2 personer gillar det här inlägget.

smedserud

14:04:03, 06-03-2024

Blir lite galen att leta läckage.... Vet att det är hydraulolja, och att det kommer någonstans runt hydraultanken, men så himla svårt å se var...
Kollade lite igår och märkte att fast den stått i flera dagar så var där massor med tryck i tanken, då borde väl tank och sugledning fram till pump kunna friskrivas

Och läckaget borde finnas någonstans på trycksidan eller tänker jag fel?

osla

19:22:20, 06-03-2024

För att hitta läckage så är de enda som fungerar att tvätta ordentligt och sedan kolla allt och försöka hinna se vars det kommer ifrån innan det blir för mycket. Men ventilpaket et sitter i framför tanken, och returen går in i tanken på insidan in mot stolen sett då man lyfter på mattan som hänger ner längs tanksidan

smedserud

22:09:03, 06-03-2024

Jo en rejäl tvätt ska det bli så fort förhållandena tillåter.
Låter som att stolen ska ut obönhörligen... Bara att spotta i nävarna