Traktorhydrauliken fick gå längre bak i kön då jag behövde få igång mitt gamla mcconnel grävaggregat som stått i två säsonger pga läckande svängcylinder.
Det visade sig att den hade tätningar av en sort jag inte kunde hitta hur jag än letade, och cylinderlocket var av en underlig typ där man vrider locket tills man kan fiska ut en tråd som låser det på plats i ett invändigt spår. Jag hittade tätningar som passade kolvstången (1,75") och beslöt mig för att det enklaste var att svarva ett nytt
cylinderlock och anpassa cylindern efter det. Alternativet jag övervägde var att tillverka en helt ny
kolvstång i metriskt mått, men det här var en mer praktisk lösning.
Eftersom den gamla kolvstången hade en liten bula, så jag tänkte att det kanske kunde hjälpa om jag satte dubbla u-manschetter med lite avstånd emellan i hopp om att det skulle täta bättre. Svarvade en
gänga M63x1,5 och ett spår för
o-ring i botten som tätar mot kolvstyrningen som sitter pressad i cylindern.
Sågade av cylindern och svarvade en invändig gänga till nya locket så totallängden blev samma som den gamla.
Monterad på sin plats och funkar prima och är
snustorr.. Succe! Tror jag sk beställa hem en uppsättning tätningar och en avstrykare till cylindern på den andra sidan i förebyggande syfte, så får jag svarva om den och göra ett
lock när den en dag ger upp.
Helbild av den gamla motorspaden som såsmåningom ska få holkfästen. Även om den är ganska klen går det med gott om tid att flytta nog med
jord och sten för att fylla husbehoven, och jag har en liten timmergrip jag gärna skulle kunna använda.